‘Norse Antwerp’ eerste nieuwe schip voor staalactiviteiten Clipper

Nieuws, Scheepvaart
Michiel Leen
"Norse Antwerp" van staalspecialist Clipper
“Norse Antwerp” van staalspecialist Clipper © Philippe Oyen

Staalspecialist Clipper en zijn Antwerpse agent Belgo-Iberian doen een beroep op de nieuwe bulkcarriers van Norse Maritime voor de staaltransportactiviteiten. Het eerste schip van de reeks is genoemd naar staalhaven bij uitstek Antwerpen.

De ‘Norse Antwerp’ is een dubbelwandige bulkcarrier van 40.000 ton, gebouwd in april 2021 op de Shikoku-werf in Japan. Ze zal worden gevolgd door vier zusterschepen, waarvan er al twee zijn afgeleverd (‘Norse Houston’ en ‘Norse IJmuiden’) plus twee extra schepen van 42.000 ton dwt van de scheepswerf Tsuneishi Cebu in de Filippijnen. Staalspecialist Clipper heeft recent een overeenkomst gesloten met Norse Maritime A/S als de exclusieve tonnageleverancier voor de staaltransportactiviteiten van Clipper Bulk Shipping Ltd. Daartoe worden in totaal acht nieuwe schepen in de vaart gebracht, waarvan de ‘Norse Antwerp’ de eerste is. Alle schepen uit de reeks krijgen overigens de naam van een staalhaven. De ‘Norse Antwerp’ kwam onlangs voor het eerst in Antwerpen aan en laadde 24.000 mt staal in Antwerpen op weg naar Altamira. 

Ontworpen voor staal

Philippe Oyen, CEO bij Belgo-Iberian: “Deze schepen zijn gebouwd opdat we zo snel en efficiënt mogelijk staal kunnen laden. De ruimen zijn speciaal ontworpen voor grote hoeveelheden coils en beams zoals we ze in Antwerpen vaak zien.” 

“We zijn erg enthousiast en trots dat we deze overeenkomst met Norse Maritime A/S hebben gesloten, waardoor we de Europese staalindustrie kunnen blijven bedienen voor hun transportbehoeften naar de VS en Mexico met deze moderne staalschepen”, laat Peter M. Svensson, senior vicepresident en hoofd van Clippers staaldienst, optekenen. 

Antwerpse perikelen

Oyen benadrukt dat Clipper Steel zich blijft engageren voor Antwerpen als staalhaven. “Toch zien we de laatste tijd heel wat problemen. Een gebrek aan ploegen en vertragingen in de nautische keten wegen op de werking. We rekenen op iedereen om de positie van Antwerpen als staalhaven niet te hypothekeren. Clipper doet wat het moet doen met de inzet van deze moderne schepen, nu nog de andere stakeholders in de haven van Antwerpen.” 

Michiel Leen