MSC kondigt nieuwe ‘blank sailings’ voor Antwerpen aan

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes
De 'MSC Istanbul' (16.652 teu) bij vertrek uit Antwerpen
De ‘MSC Istanbul’ (16.652 teu) bij vertrek uit Antwerpen © Stefan Verberckmoes

Eind deze maand en begin oktober vallen er bij de 2M-partners Maersk en MSC vier afvaarten uit China naar Noord-Europa weg. Dat kost de Antwerpse haven in november drie aanlopen van schepen met een capaciteit van 13.798 tot 16.652 teu.

In het vaarschema van de AE6/Lion Service zullen volgens MSC de geplande afvaarten op 28 september en 5 oktober met de ‘MSC London’ en ‘MSC Bettina’ wegvallen. Op 26 september zal er ook geen vertrek zijn uit Shanghai voor de AE55/Griffin Service met de ‘MSC Istanbul’ (zie foto).

De aankondiging van MSC heeft bij sommige verladers kwaad bloed gezet, omdat zij denken dat de ‘blank sailings’ een manier zijn om de capaciteit te beperken. In de eerste week van oktober wordt in China de ‘Golden Week’ gevierd en de voorbije jaren hebben sommige carriers inderdaad hun aanbod in die periode aangepast omdat het ladingaanbod kleiner is.

Vertragingen

De werkelijke reden voor de ‘blank sailings’ is het tekort aan tonnage en de vertragingen waarmee de megaschepen in China terugkeren na een rondreis naar Europa. MSC stelt dat het de drie reizen naar Antwerpen schrapt om weer regelmaat in de vaarschema’s te brengen.

MSC’s partner Maersk heeft het slechte nieuws voor de klanten veel subtieler gecommuniceerd en kondigde een wijziging van het reisnummer aan. De afvaarten van de ‘MSC London’ en ‘MSC Bettina’ voor de AE6/Lion Service hadden aanvankelijk de referentie 139W en 140W, waarbij de cijfers 39 en 40 de weken van vertrek aanduiden.

Havencongestie

De afvaarten van de twee schepen kregen de nieuwe reisnummers 141W en 142W, wat dus betekent dat ze twee weken later dan gepland zullen beginnen laden in Ningbo. De afvaart van de ‘MSC Istanbul’ met referentie 139W (die op 21 november in Antwerpen had moeten aankomen), werd veranderd in 140W.

Dat de schepen veel tijd verliezen door havencongestie, blijkt uit het vaarschema van de ‘MSC Bettina’, die op 3 augustus in Ningbo aan reis 129W begonnen is. Na extra stops in alleen maar Yantian en Tanjung Pelepas, is dat ultra large container ship (ulcs) nu in Sines aan het lossen. De Antwerpse aanloop is voorzien van 19 tot 21 september.

Transittijd

Volgens de brochures van Maersk en MSC biedt de AE6/Lion Service een transittijd van 33 dagen tussen Antwerpen en Ningbo. Ondanks de geschrapte aanloop van Shanghai zal de ‘MSC Bettina’ pas 47 dagen na de start van de trip in Ningbo bij MSC PSA European Terminal (MPET) aan het Deurganckdok afmeren. Het schip heeft met andere woorden nu al twee weken vertraging. Die kan op de terugreis naar de Far East niet meer weggewerkt worden.

Stefan Verberckmoes