Haven Oostende investeert fors in veiligheid om trafiek aan te trekken

Nieuws, Scheepvaart
Roel Jacobus
Voorzitter Charlotte Verkeyn van Haven Oostende bij superveilig hekwerk
Voorzitter Charlotte Verkeyn van Haven Oostende bij superveilig hekwerk © Haven Oostende

Haven Oostende neemt in de zoektocht naar nieuwe trafieken de vlucht vooruit met het installeren van 2,2 km super beveiligd hekwerk. Deze investering van 1 miljoen euro moet toelaten om op de terminals alle types van schepen te behandelen.

Haven Oostende plaatst 2,2 km superbeveiligde afsluiting. Het hekwerk wordt vier meter hoog, uitgerust met panelen met een “hoge graad van ondoordringbaarheid” en sensoren. Het wordt opgenomen in een ruimer beveiligingsplan met onder meer slimme camera’s. De installatiewerken starten in december en zullen drie maanden duren.

Na de bouw van de huidige offshore windturbineparken ligt de vijftien hectare grote Rebo-terminal in de voorhaven op nieuwe activiteiten te wachten. Daarnaast hopen de Oostendenaars nog altijd op een rechtstreekse lijndienst met het Verenigd Koninkrijk. “Met deze investering van één miljoen euro zullen we klaarstaan om op onze terminals alle types van schepen te behandelen”, zegt voorzitter Charlotte Verkeyn (zie foto). “Het aantrekken van nieuwe trafieken bleef achterop hinken omdat de infrastructuur dringend op punt gesteld moest worden. Deze investering maakt van de voorhaven van Oostende een van de meest beveiligde havengebieden van Europa.”

Proefopstelling geslaagd

De keuze van het type afsluiting lag voor de hand. “Uit een proefopstelling die eind 2019 geïnstalleerd werd, bleek dat dit type superveilig hekwerk het best geschikt is voor onze havenomgeving”, zegt CEO Dirk Declerck. “Anticiperen op beveiliging hoort bij ons preventief beleid voor veiligheid, gezondheid en milieu.”

Het slimme hekwerk met een automatisch detectiesysteem is een van de ontwikkelingen in het Europees project PASSAnT. Deze Belgisch-Nederlandse alliantie ontwikkelt hoogtechnologische veiligheidsoplossingen voor havens en terminals. Een groep bedrijven, overheden en kennisinstellingen beschikt hiervoor over een budget van 2,7 miljoen euro. De proefopstelling door Betafence uit Zwevegem bleek zeer goed bestand tegen corrosie in maritiem gebied, bood een accurate detectie en een zeer goede weerstand tegen pogingen tot overklimming.

Roel Jacobus