Hapag-Lloyd koopt 30% in containerterminal in Wilhelmshaven

Nieuws, Scheepvaart
Julie Desmet
Megamaxschepen van OOCL en MSC in Wilhelmshaven
Megamaxschepen van OOCL en MSC in Wilhelmshaven © JadeWeserPort

De Duitse rederij Hapag-Lloyd heeft een belang van 30% verworven in Container Terminal Wilhelmshaven (CTW). Het transactiebedrag werd niet bekendgemaakt. Terminaloperator Eurogate blijft de resterende aandelen behouden.

Naast een belang van 30% in CTW, kocht Hapag-Lloyd ook 50% van de aandelen van Rail Terminal Wilhelmshaven (RTW). 

CTW is de enige diepzeecontainerterminal in Duitsland en wordt geëxploiteerd door Eurogate, die de resterende 70% van de aandelen in handen heeft. Eurogate Group is momenteel betrokken bij twee joint ventures, waaronder NTB North Sea Terminal Bremerhaven, dat een joint venture is met APM Terminals, een dochteronderneming van Maersk. Daarmee neemt Hapag-Lloyd dus ook het aandelenpakket van de huidige aandeelhouder Maersk over. 

De partijen hebben de aankoopprijs van de investering niet bekendgemaakt. Verwacht wordt dat de aankoop in de komende maanden zal worden afgerond. 

De investering in JadeWeserPort (JWP) in Wilhelmshaven komt twee maanden nadat Hapag-Lloyd bekendmaakte dat het de overname van de Nederlandse nichecarrier Nile Dutch heeft afgerond.

Hamburg

De carrier bestelde in juni 2021 nog zes nieuwe schepen met een capaciteit van meer dan 23.500 teu, bestemd voor de trade tussen het Verre Oosten en Noord-Europa. Die megamaxschepen kunnen bij CTA in Hamburg, waarin Hapag-Lloyd een belang heeft, niet terecht. De huidige grootste schepen van Hapag-Lloyd gaan momenteel naar de CT Burchardkai, maar daar wordt het dringen als er nog meer megamaxen bij komen. Wilhelmshaven biedt een mooi alternatief en dat kan leiden tot ladingverlies in Hamburg. 

Julie Desmet