Fednav werkt aan vlootverjonging

Nieuws, Scheepvaart
Julie Desmet
Bulkcarrier 'Federal Beaufort' van Fednav
Bulkcarrier ‘Federal Beaufort’ van Fednav © Fednav

De Canadese bulkrederij Fednav neemt in het kader van haar vlootvernieuwingsstrategie tien nieuwbouwschepen in dienst. Tegen eind 2023 zal de eerste ‘super-eco’ handysize bulker de haven van Antwerpen aanlopen.

“Vorig jaar hebben we de ‘Federal Schelde’ verkocht en kijken we ernaar uit om zo snel mogelijk terug een ‘Federal Schelde’ in dienst te hebben”, lacht Etienne De Vel, commercieel manager & directeur van rederij Fednav in Antwerpen. “In totaal verdwijnen er acht bulkschepen, die nu meer dan twintig jaar oud zijn, uit de vloot.”

Bio

Vanuit Antwerpen biedt FALLine, de dochterdivisie van Fednav, maandelijkse afvaarten aan naar de Grote Meren op de grens tussen de Verenigde Staten en Canada. De nieuwe Lakers (schepen die de ‘Great Lakes’ bevaren), met elk een draagvermogen van 34.500 dwt, worden momenteel gebouwd in Ōshima in Japan en moeten Fednavs duurzaamheidsdoelstellingen ondersteunen. Ze zullen worden geleverd met de nieuwste technologie, waaronder zuinige IMO Tier III-motoren en de mogelijkheid om biobrandstoffen te verbranden. 

Bewust

“De verjongingsplannen lagen al een paar jaar op tafel, maar liepen enige vertraging op omdat er nog veel onzekerheid heerste over welke scheepsbrandstof er in de toekomst nog gebruikt mag worden”, vertelt De Vel. “In veel havens waar Fednav-schepen aanleggen, worden er ook geen ammoniak- of waterstofvoorraden aangeboden.”

“We zijn ons van nature zeer bewust van onze voetafdruk en willen die tot een minimum herleiden”, gaat hij verder. “We hebben gewacht op het juiste moment om de juiste investering te doen.”

Het eerste schip uit de reeks wordt naar verwachting medio 2023 opgeleverd. Fednav nam in 2021 nog vier nieuwe Lakers – de ‘Federal Fraser’, ‘Franklin’, ‘Frontier’ en ‘Freedom’ – in ontvangst. De carrier beschikt in totaal over een vloot van ongeveer 120 bulkers. 

Julie Desmet