Wilhelmshaven trekt derde grote Far Eastloop aan

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes
Megamaxschepen van OOCL en MSC in Wilhelmshaven
Megamaxschepen van OOCL en MSC in Wilhelmshaven © JadeWeserPort

Rederij CMA CGM heeft besloten om Wilhelmshaven aan te lopen met haar grootste megamaxschepen. De nieuwe aanloop komt net voor die van Hamburg. De Franse rederij zal de nieuwe aanloophaven kunnen gebruiken voor transhipments naar Rusland.

De ‘CMA CGM Montmartre’ (23.112 teu) wordt op 8 augustus het eerste schip van FAL1 Service – ook bekend als de NEU4 van de Ocean Alliance – dat Wilhelmshaven rechtstreeks zal bedienen. Het wordt de derde Europese loshaven in het vaarschema van deze Far Eastloop, na de Franse aanloophavens Le Havre en Duinkerke. De nieuwe aanloop gaat niet ten koste van andere havens. Na de nieuwe halte in Wilhelmshaven blijven de schepen nadien nog naar Hamburg, Rotterdam en Marsaxlokk (Malta) komen om er te laden voor Port Kelang, Tianjin, Busan, Ningbo en Shanghai.

CMA CGM loopt Wilhemshaven al aan met de French Baltic Line D, waarin de zusterschepen ‘CMA CGM Pregolia’ en ‘CMA CGM Neva’ (elk 2.487 teu) wekelijks tussen Noord-Duitsland en Sint-Petersburg pendelen. Dat laat de rederij uit Marseille dus toe om in Wilhelmshaven voortaan Baltische transhipments uit te voeren.

Derde

Voor JadeWeserPort in Wilhelmshaven wordt de FAL1 Service de derde grote Verre Oostendienst. De Noord-Duitse haven ontvangt al langer de LL1/AEU1 Service van CMA CGM’s alliantiepartners COSCO Shipping Lines en OOCL, waarin schepen van 18.980 tot 21.413 teu varen. De Noord-Duitse haven ontvangt ook nog de AE5/Albatross Service van het 2M-duo Maersk en MSC met dertien schepen van 18.340 tot 20.568 teu.

De komst van een derde grote Far Eastloop is een opsteker voor de diepzeehaven, die nog altijd veel minder trafiek behandelt dan bij de opstart werd gehoopt. Vorig jaar was JadeWeserPort goed voor een volume van nog geen half miljoen teu, terwijl de containerterminal een jaarlijkse capaciteit van 2,7 miljoen teu heeft.

Dertien schepen

In de FAL1 Service varen dertien schepen van CMA CGM. Het gaat om de door lng aangedreven ‘CMA CGM Jacques Saade’ en zijn acht zusterschepen van 23.112 teu, drie eenheden van 20.954 teu, en vanaf midden augustus ook de iets kleinere ‘CMA CGM Zheng He’ van 17.859 teu.

Stefan Verberckmoes