Sterke chartermarkt: Seaspan sluit nu al charters vanaf 2024

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes

Omdat er geen grote containerschepen op de chartermarkt beschikbaar zijn, worden nu al schepen opnieuw verhuurd waarvan de huidige charters nog moeten aflopen. Seaspan sloot al zo’n vroegtijdige deal met een waarde van 670 miljoen dollar.

Volgens de Canadese scheepseigenaar gaat het om een nieuw contract voor tien schepen van ongeveer 10.000 teu. Voor vier schepen loopt het huidige charter volgend jaar af. Voor vier andere is dat in 2023 en de twee laatste zouden pas in 2024 terug op de markt gekomen zijn.

Op basis van die informatie gaat het zo goed als zeker om tien schepen van het ‘Saver 10000’-type die tussen 2014 en 2016 door Yangzijiang Shipbuilding gebouwd werden. Seaspan verhuurde al die schepen, waarvan de ‘MOL Bravo’ van 10.010 teu de eerste was (foto), voor een periode van acht jaar aan de Japanse rederij MOL. Na de fusie met NYK en “K” Line kwamen de tien schepen in 2018 in de vloot van Ocean Network Express (ONE) terecht.

Risico hoge huurprijzen

Dat de volledige serie volgens Seaspan voor een periode van vijf jaar aan een belangrijke klant verhuurd werd, wijst erop dat ONE het charter mogelijk nu al heeft verlengd uit vrees deze werkpaarden anders de komende jaren te moeten afstaan. Het nieuwe chartercontract heeft een waarde van 670 miljoen dollar, wat betekent dat het huidige charterbedrag van ruim 37.000 dollar per dag en per schip nog tot 2027-2029 betaald zal worden. Seaspan is op die manier al zeker van vaste inkomsten.

Carriers die nu al charters afsluiten die pas over een jaar of zelfs nog later beginnen, nemen het risico dat ze de komende jaren hoge huurprijzen zullen moeten blijven betalen als de markt zou omslaan. Dit nieuwe contract is dan ook een sterk signaal dat Seaspan en de klant verwachten dat het tekort aan grote schepen nog wel even zal aanhouden.

Stefan Verberckmoes