Seaspan zoekt klanten voor nieuw scheepstype van 7.000 teu

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes
Een artist impression van het 'Saver 7000 Cleanblue'-type
Een artist impression van het ‘Saver 7000 Cleanblue’-type © Seaspan

Seaspan laat tien compacte schepen van 7.000 teu bouwen en heeft er al een huurder voor. Met het ‘Saver 7000’-type speelt de Canadese rederij in op de hernieuwde interesse in het middensegment. Voor vijf andere schepen van 7.000 teu is er een optie.

Lange tijd werden er bijna uitsluitend grote megamaxschepen of relatief kleine schepen voor intra-Aziatische diensten besteld. Dit jaar was er overwegend interesse voor orders voor neopanamaxschepen van 13.000 tot 16.000 teu. In het middensegment van de chartermarkt was de Belgische rederij CMB de eerste om via de containerdivisie Delphis zes ijsversterkte schepen van 6.000 teu te bestellen.

X-Press Feeders en Asiatic Lloyd waren in mei dan weer de eerste carriers die compacte schepen van 7.000 teu hebben besteld. Nadien volgden nog orders van onder andere Eastern Pacific Shipping (4 x 6.983 teu), TS Lines (8 x 7.000 teu) en vorige week ook Navios Group (4 x 5.300 teu).

Primeur

Seaspan biedt als grootste ‘non operating owner’ (NOO) ter wereld in dit marktsegment nu ook een schip van 7.000 teu aan. Het onderscheidt zich van de andere types door een scheiding van het brughuis en de schouw (zie foto). Deze schepen worden 272 meter lang en 42,80 meter breed, wat overeenkomt met zeventien rijen containers in de breedte bovendeks.

De Canadese scheepseigenaar bestelde al tien schepen van dit type bij Yangzijiang Shipbuilding voor een langetermijncharter aan de Israëlische rederij Zim. Voor de Chinese scheepswerf gaat het om een belangrijke primeur, omdat de schepen op lng zullen kunnen varen. Het worden de eerste schepen voor de scheepsbouwer met bunkertanks voor vloeibaar aardgas, die mee in huis ontwikkeld werden.

Opties

Seaspan nam bij Yangzijiang meteen al opties op nog vijf bijkomende schepen, die wellicht nog deze maand gelicht zullen worden. Het valt af te wachten of het ‘Saver 7000 Cleanblue’-type even populair wordt als Seaspans ‘Saver 10000’-type, waarvan er uiteindelijk 25 gebouwd werden. Die schepen van 10.010 teu varen nu in charter voor onder andere Hapag-Lloyd, ONE, Maersk en CMA CGM.

Stefan Verberckmoes