Maritieme commissie roept containerrederijen op matje over toeslagen

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes
Daniel Maffei, voorzitter van de Federal Maritime Commission
Daniel Maffei, voorzitter van de Federal Maritime Commission © FMC

Acht containerrederijen moeten zich bij de Federal Maritime Commission (FMC) in Washington verantwoorden over de invoering van nieuwe toeslagen. De commissie onderzoekt de zaak na berichten dat toeslagen te vaag en te snel worden ingevoerd.

CMA CGM, Hapag-Lloyd, HMM, Matson, MSC, OOCL, SM Line en Zim moeten aan de FMC uitleggen welke toeslagen ze onlangs hebben ingevoerd en waarom. De carriers mogen toeslagen aanrekenen, mits die dertig dagen van tevoren aangekondigd worden en er een duidelijke motivatie wordt gegeven. Na reacties uit de markt dat er soms op korte termijn extra toeslagen worden aangerekend waarvan de verladers de achterliggende reden niet kennen, besloot de FMC om een onderzoek in te stellen.

Uit een persbericht van FMC-voorzitter Daniel Maffei blijkt dat vooral de congestietoeslagen op de korrel worden genomen. Volgens hem is havencongestie al maandenlang een probleem. “Ik zou verwachten dat de congestiefactor al ingecalculeerd zou zijn in de recordtarieven die de carriers nu aanrekenen”, aldus Maffei.

De acht containerrederijen krijgen tot 13 augustus de tijd om uitleg te geven. Hapag-Lloyd zal daarbij ook de op 16 juli aangekondigde ‘Value Added Surcharge’ van 5.000 dollar per 40’-container moeten verantwoorden, die op 15 augustus op de trans-Pacific wordt ingevoerd.

Stefan Verberckmoes