Hoge containertarieven: expediteur DB Schenker verdedigt rederijen

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes
Thorsten Meincke, COO Air & Ocean bij DB Schenker
Thorsten Meincke, COO Air & Ocean bij DB Schenker © DB Schenker

Thorsten Meincke, COO van het Duitse expeditiebedrijf DB Schenker, heeft geen moeite met de torenhoge containertarieven in de lijnvaart. De markt zal volgens hem niet afkoelen voor het Chinese Nieuwjaar, dat volgend jaar op 1 februari valt.

In een opgemerkt interview met het Deense ShippingWatch weigerde de COO van de lucht- en zeevrachtexpeditie-afdeling van DB Schenker mee te gaan in de kritiek van sommige andere expediteurs over de torenhoge tarieven en de slechte dienstverlening in de lijnvaart.

Volgens Meincke zijn de hoge tarieven gewoon het gevolg van het enorme ladingaanbod. “De carriers doen er alles aan om zoveel mogelijk lading te vervoeren. Er zijn geen extra schepen meer beschikbaar en de congestieproblemen in de havens zijn niet de schuld van de rederijen.” Dat de containerrederijen dit jaar recordwinsten opstrijken, is voor Meincke ook geen doorn in het oog. “Toen de carriers grote verliezen leden, is er niemand komen vragen of ze konden helpen. Ze pakken nu gewoon het geld dat ze kunnen krijgen.”

Afkoelen

DB Schenker verwacht geen veranderingen tot het Chinese Nieuwjaar, dat volgend jaar op 1 februari valt. Daarna zal de markt volgens Meincke mogelijk afkoelen, maar hij wil het zeker geen ‘normalisering’ noemen. “Ik zie de markt de komende jaren nog niet terugkeren naar de situatie van voor COVID.”

Het Duitse expeditiebedrijf zet in op strategische samenwerkingsakkoorden met bepaalde carriers. Daarbij vindt Meincke niet zozeer de hoogte van de tarieven belangrijk, maar het feit dat de rederij in kwestie de gevraagde scheepsruimte kan bieden. “Het is nu zeker niet het moment om van rederij te veranderen.”

Stefan Verberckmoes