Geen vergunning voor Europese bitumenhub in ‘clean port’ Zeebrugge

Nieuws, Scheepvaart
Roel Jacobus
Starious Bitumen plant maritiem distributiecentrum op dit gedeelte van de concessie van P&O Ferries in Zeebrugge
Starious Bitumen plant maritiem distributiecentrum op dit gedeelte van de concessie van P&O Ferries in Zeebrugge © RJ

Stad Brugge weigert de tweede vergunningsaanvraag voor een maritieme bitumenterminal in de voorhaven van Zeebrugge. Op basis van negatieve adviezen door tal van instanties werd geoordeeld dat een bitumendepot niet past in een ‘clean port’.

Het stadsbestuur van Brugge weigerde nu ook de tweede vergunningsaanvraag van Starious Bitumen voor een Europees verdeelcentrum. Bitumen is de kleverige vloeistof die overblijft na raffinage van ruwe petroleum en wordt onder meer gebruikt als bindmiddel in asfalt. “Het bedrijf past helemaal niet in de ‘clean port’-strategie van de haven, waar duurzaamheid een prioriteit is”, motiveert schepen van ruimtelijke ordening Franky Demon (CD&V) de beslissing.

“De opslag van deze bitumen is niet verzoenbaar met de vooropgestelde principes voor onder meer emissiereducties, groene energie door windturbines en het in kaart brengen van de luchtvervuiling. De aard van deze opslagactiviteit is bijvoorbeeld erg energieverslindend. Het leek dus niet meer dan logisch om deze aanvraag te weigeren”, zegt Demon, die ook zetelt in de raad van bestuur van MBZ.

Waslijst

In maart vroeg Starious Bitumen een eerste keer een vergunning aan om in de voorhaven van Zeebrugge een opslag- en verdeelcentrum voor bitumen te bouwen. Het zou de eerste eigen fysieke vestiging worden van twee ervaren makelaars met hoofdzetel in Singapore en kantoren in Genève (Zwitserland) en Malaga (Spanje). In Zeebrugge lieten ze hun oog vallen op een terrein van 2,44 hectare dat tot nu toe deel uitmaakt van de concessie van P&O Ferries aan de oude Leopold II-dam. Er zou een tiental mensen aan de slag kunnen.

Binnen havenkringen rezen vragen over de zorgvuldigheid van de verwarmde opslag en behandeling van 68.000 m³ bitumen in tanks en leidingen. Er kwamen twee formele bezwaren en een waslijst van negatieve adviezen van de Hulpverleningszone (brandweer), het havenbestuur MBZ, Maritieme Toegang, Natuur en Bos, Infrabel, Landsverdediging en de Vlaamse Milieumaatschappij. Daarop verfijnde Starious Bitumen in juni zijn aanvraag. Het bedrijf herhaalde dat de op- en overslag van bitumen altijd in gesloten circuit zou gebeuren, dat er geen productie zou plaatsvinden en dat de locatie op meer dan één kilometer van bewoning ligt. Maar de aangepaste aanvraag omvatte geen fundamentele veranderingen.

Virtueel kantoor

Het was de bedoeling om met tankschepen jaarlijks 270.000 ton maritieme overslag te realiseren: 170.000 ton aanvoer en 100.000 ton afvoer. Daarnaast zou met treinen en vrachtwagens samen 40.000 ton bitumen aangevoerd worden. De verdeling van het product over de weg werd geraamd op 110.000 ton per jaar. Gerekend in vrachtwagens met een capaciteit van ongeveer 25 ton, betekent dat jaarlijks 8.800 vervoersbewegingen.

Starious Bitumen heeft in België geen aanspreekpunt. De vennootschap staat in Brugge geregistreerd bij een verhuurder van tijdelijke kantoren die ook virtuele kantoren aanbiedt. Er kwam nog geen antwoord op de vraag van de redactie aan het hoofdkantoor in Singapore over hoe het nu verder moet.

Roel Jacobus