CMB blijft koploper in waterstof: graafmachine en nieuw tankstation

Nieuws, Scheepvaart
Julie Desmet
Roy Campe (links) en Jos Luyckx
Roy Campe (links) en Jos Luyckx © CMB.TECH

De technologieafdeling van rederij CMB, CMB.TECH, stelde haar eerste dual-fuelgraafmachine op waterstof voor. CMB pakte ook uit met een mobiel tankstation voor de bevoorrading van waterstof bij maritieme en industriële toepassingen.

De eerste dual-fuelgraafmachine, die werkt op waterstof en diesel, kan de CO₂ uitstoot met 50% verminderen. “De uitdaging zat vooral in de energie-eisen van zware machines. Vanuit die visie werd de samenwerking met CMB.TECH opgestart om een 37 ton graafmachine om te bouwen met een dual-fuelmotor. Op die manier wordt een eerste concrete stap gezet naar vergroening binnen de sector”, vertelt Jos Luyckx, CEO van Luyckx, die machines voor de burgerlijke bouwkunde, voor goederenbehandeling en landbouw verdeelt. 

“Vanaf vandaag bieden we de applicaties aan om zonder operationele beperkingen tot 8 ton CO2-reductie per site per dag mogelijk te maken, om het even waar in de Benelux”, vult Roy Campe, CTO bij CMB.TECH, aan. 

Tankwagen

Naast de graafmachine, stelde CMB.TECH ook zijn nieuwste mobiele waterstoftankstation voor. Die kan tot 600 kg groene waterstof op 350 bar tot bij de verbruiker brengen. De mobiele tankwagen op waterstof kan worden ingezet voor graafmachines, maar ook schepen, gensets, havenmaterieel en vrachtwagens.

In juni 2021 opende CMB ’s werelds eerste multimodale waterstoftankstation aan het Antwerpse Havenhuis. Met veel trots lanceerde de Saverysfamilie toen ook haar eerste dual-fuelvrachtwagen, genaamd ‘Lenoir‘. Eerder dit jaar in april ging CMB een joint venture aan met de Japanse scheepsbouwer Tsuneishi voor de ontwikkeling van de ‘HydroPhoenix‘, de eerste sleepboot die op waterstof zal varen in Azië. In augustus 2021 kwam de passagiersferry op waterstof ‘HydroBingo’ in de vaart. 

Julie Desmet