China United Lines lost probleem Evergreen op

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes
De 'Ren Jian 25' (4.395 teu) verlaat Antwerpen met lege containers van Evergreen aan boord
De ‘Ren Jian 25’ (4.395 teu) verlaat Antwerpen met lege containers van Evergreen aan boord © CULines

De schepen van China United Lines (CULines) laden tijdens hun Antwerpse aanlopen aan PSA’s Europa Terminal ook containers van Evergreen. Die groene boxen zijn wel allemaal leeg. CULines helpt zijn concurrent om de empties terug naar Azië te varen.

De Taiwanese rederij Evergreen loopt Antwerpen aan met zijn CES Service tussen de Far East en Europa. Omdat de Scheldehaven de eerste loshaven in Noord-Europa is en de schepen na de aanloop bij Antwerp Gateway nog veel vracht voor Hamburg en Rotterdam aan boord hebben, is het niet evident om al grote hoeveelheden lege containers in Antwerpen aan boord te laden.

Voor CULines is Antwerpen meestal de laatste Noord-Europese aanloophaven vooraleer de schepen naar het Verre Oosten terugkeren. De Chinese rederij die dit jaar een vaste lijndienst tussen China en Noord-Europa begon, kan daarom alle nog vrije slots op haar schepen gebruiken om de lege boxen van de Taiwanese concurrent mee te nemen.

Ladingonevenwicht

Alle grote carriers worden in de Far East-trade geconfronteerd met een groot ladingonevenwicht. Omdat er veel meer containerlading uit het Verre Oosten arriveert dan Europa naar ginder exporteert, stapelen de lege containers zich altijd in Europa op. Recente cijfers van Container Trades Statistics (CTS) geven aan hoe groot de trafiek van de te repositioneren containers wel is. In de eerste helft van dit jaar was het containerverkeer vanuit de Far East naar Europa goed voor ruim 8,38 miljoen teu. In de andere richting ging het om iets meer dan 4 miljoen teu.

Het ladingonevenwicht op dat vaargebied is dit jaar overigens nog toegenomen. Het westboundverkeer kende in de eerste jaarhelft een stijging van 16,6% ten opzichte van het zwakkere eerste semester van 2020, toen de coronacrisis het ladingaanbod drukte. De Europese export naar het Verre Oosten kende in de eerste zes maanden van dit jaar een groei van slechts 3,7%.

Stefan Verberckmoes