Brits chauffeurstekort belemmert scheepvaart

Nieuws, Scheepvaart
Roel Jacobus
Westelijke strekdam van Zeebrugge
Westelijke strekdam van Zeebrugge © RJ

Het toenemende tekort aan Britse chauffeurs – volgens Logistics UK 90.000 mensen – speelt ook de scheepvaart parten. Op de Engelse terminals van P&O Ferries blijft alsmaar meer lading staan en dat hindert de start van een nieuwe dienst van Seabow.

Op de Britse wegen zijn momenteel 90.000 chauffeurs te kort. Dat becijferde Logistics UK, het platform van de Freight Transport Association. “Er was al langer een tekort en dat werd door COVID-19 en de brexit nog eens versterkt”, zegt CEO David Wells. “Meer dan een jaar waren er geen rijopleidingen en naar schatting 25.000 chauffeurs uit EU-landen keerden terug naar huis.”

“Dat legt een enorme druk op retailers en hun supplychains. Zij doen al het mogelijke om chauffeurs te vinden – van loonsverhogingen en bonussen tot interne opleidingen – maar nu moet de overheid bijspringen.” Als een van de maatregelen vraagt Logistics UK dat tienduizend Europese chauffeurs zo snel mogelijk een tijdelijk werkvisum krijgen.

Verzadigde terminals P&O Ferries

Ook de scheepvaart vanuit België (op de foto P&O-terminal Zeebrugge) begint onder het tekort aan Britse chauffeurs te lijden. “Dit verhoogt de congestie op onze terminals aan de Engelse oostkust”, zegt P&O Ferries in een mededeling aan zijn klanten via het Britse boekingsplatform Freightlink. “Door de nieuwe douaneregels blijven daar sinds begin dit jaar importladingen veel langer staan dan voorheen. Het toenemende tekort aan chauffeurs maakt die situatie nog erger, met als gevolg langere transittijden en grotere veiligheidsrisico’s voor onze medewerkers.”

De roro-operator roept zijn klanten op om het stapelen van lading in de terminals zo veel mogelijk te beperken. “In eerste instantie verminderen we vanaf 1 september in alle terminals de gratis opslagperiode van zes naar vier dagen. Als dat geen verbetering oplevert, zullen we verdere maatregelen moeten nemen. We vragen in elk geval beleefd om aandachtig uw ophaalplanning op de vaarschema’s af te stemmen.”

Groenteschip uit Almeria moeizaam

Uit goede bron vernam de redactie dat het Britse chauffeurstekort ook de Antwerpse rederij Seabow parten speelt bij het opstarten van een nieuwe dienst. Die zou vanaf het najaar met groenten vanuit Almeria naar Portsmouth (Zuid-Engeland) en verder naar Zeebrugge varen.

Er zijn weinig chauffeurs voorhanden om de koeltrailers met verse producten van de haven van Portsmouth naar de distributiecentra in Londen en Manchester te rijden. Ook de onduidelijke restricties in verband met COVID-19 zouden de besprekingen met Britse transportbedrijven bemoeilijken.

Roel Jacobus