Telex: CMA-CGM, Scheldelaan, kapitein vrij, charter ZIM en Alsaceteam

Nieuws, Scheepvaart
Koen Heinen
Een uitzonderlijk transport heeft zich vastgereden in de straten van Sint-Niklaas
Een uitzonderlijk transport heeft zich vastgereden in de straten van Sint-Niklaas © Politie Sint-Niklaas

Een uitzonderlijk transport zorgt voor hinder in Sint-Niklaas, begin augustus start de tweede fase van de werken aan de Scheldelaan, de luchthaven Oostende-Brugge beleeft een goed tweede kwartaal en rederij ZIM chartert tien schepen op LNG.

UITZONDERLIJK VERVOER –

Een vrachtwagen met uitzonderlijk vervoer zorgde dinsdag voor aanzienlijke hinder in het centrum van Sint-Niklaas. Volgens de politie van Sint-Niklaas had de chauffeur geen verkenning gedaan van de reisweg. Door de lengte van het gevaarte, geladen met een zware kraan, lukte het nemen van ronde punten en kruispunten niet goed. De politie stelde verschillende overtredingen vast op de regelgeving rond uitzonderlijk vervoer. (YD) 

LUCHTHAVEN OOSTENDE-BRUGGE –

In het tweede kwartaal werd op de Luchthaven Oostende-Brugge 12.335 ton cargo afgehandeld, goed voor 13,6 procent meer in vergelijking met de eerste drie maanden van dit jaar. Sinds mei is de luchthaven opgenomen in het vaste routenetwerk van Qatar Airways. Daarnaast waren er heel wat vluchten van EgyptAir en humanitaire zendingen met hulpgoederen naar India. Ten opzichte van 2019 is er een stijging van 127 procent volume. Ten opzichte van het uitzonderlijke tweede kwartaal in 2020 – toen verschillende maatschappijen tijdelijk naar Oostende-Brugge uitweken – was er 30 procent minder. (RJ)

SCHELDELAAN –

De werken aan de Antwerpse Scheldelaan gaan op 3 augustus, na afloop van het bouwverlof, een volgende fase in. Tijdens deze fase krijgen de rijstroken richting Antwerpen een grondig onderhoud en dit vanaf complex 12 Lillo tot net voor de Boudewijn- en Van Cauwelaertsluis. De weghelft richting Antwerpen is over de volledige werfzone afgesloten. Het verkeer moet in beide richtingen op de andere weghelft, over één rijstrook per rijrichting. Ter hoogte van de brug over R2 is er zelfs maar één rijstrook beschikbaar, voor het verkeer richting Nederland. De werken op de Scheldelaan duren nog tot eind oktober. (ML)

VRIJ –

Na meer dan een jaar te zijn vastgehouden aan boord van het vrachtschip ‘Kenan Mete’ laten de Egyptische autoriteiten kapitein Vehbi Kara vertrekken naar zijn thuisland Turkije. Kara was door de autoriteiten aangesteld als ‘legal guardian’ van het schip nadat de eigenaars het schip en de bemanning aan hun lot overlieten in juni 2020. Kara moest aan boord blijven zolang de verkoop van het schip aansleepte. Nu mag hij vertrekken omdat ITF een vervanger voor hem heeft aangesteld als ‘legal guardian.’ Kara’s verhaal doet denken aan dat van de Syrische zeeman Mohammed Aisha, die liefst vier jaar aan boord van een ‘abandoned ship’ moest doorbrengen. (ML)

ZIM –

De Israëlische rederij ZIM heeft met Seaspan Corporation een akkoord bereikt over een langetermijncharter van 10 schepen met een capaciteit van 7.000 teu die op lng varen. Volgens Container-News.com is met de deal een bedrag van 1,5 miljard dollar gemoeid. De post-panamax schepen worden vanaf het vierde kwartaal van 2023 opgeleverd. Het laatste schip is voorzien in 2024. In februari sloot ZIM al een gelijkaardige deal met Seaspan voor 10 15.000 teu-schepen op lng. (KH)

CMA CGM –

Rederij CMA CGM neemt de Spaanse spoorwegmaatschappij Continental Rail over. Volgens de site AGF is met de overname een bedrag van 25 miljoen euro gemoeid. Continental Rail is een van de grootste particuliere spoormaatschappijen in Spanje en is gespecialiseerd in intermodaal containervervoer tussen de belangrijkste Spaanse havens. Het spoorvervoer vormt een aanvulling op de bestaande deepsea- en shortseadiensten van de rederij. (KH)

ALSACETEAM –

De concessieovereenkomst voor de uitbating van drie inland terminals in de Alsace; Ottmarsheim, Huningue-Village-Neuf en Ile Napoléon die in mei werd aangekondigd, is officieel bekrachtigd. De commerciële operator van de drie terminals sinds 1 juli is Alsaceteam, een samenwerking tussen Swissterminal, waarvan DP World voor 44% aandeelhouder is, de haven van Marseille en de drie gefusioneerde Seine-havens Parijs, Rouen en Le Havre. Bedoeling is multimodale verbindingen te ontwikkelen tussen de Franse zeehavens en het hinterland van de grensregio tussen Frankrijk, Zwitserland en Duitsland. (KH)