Sloop containerschepen implodeert ondanks hoge schrootwaarde

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes
Archieffoto van de 'Taasinge Maersk' bij vertrek uit Antwerpen in 2005
Archieffoto van de ‘Taasinge Maersk’ bij vertrek uit Antwerpen in 2005 © Wikimedia / Alf van Beem

In de eerste helft van dit jaar werden er nauwelijks containerschepen gesloopt. De Franse databank Alphaliner haalde slechts vijftien eenheden uit de vlootlijst, die allemaal al meer dan twintig jaar in de vaart waren.

In tijden van torenhoge tarieven en een tekort aan containerschepen proberen alle carriers hun tonnage zo lang mogelijk in de vaart te houden. Rederijen die toch een oude boot op overschot zouden hebben, kunnen die gemakkelijk op de tweedehandsmarkt verkopen voor een mooie prijs.

Voor de scheepsslopers in India, Pakistan en Bangladesh is het quasi onmogelijk geworden om oude containerschepen op de kop te tikken. Zelfs met prijzen van 600 dollar per ldt (light displacement tonnage – het gewicht van het schip zonder lading en ballast) kunnen ze amper verkopers overtuigen, ook al zijn die prijzen al dubbel zo hoog als in het tweede kwartaal van vorig jaar.

Kleine

In het eerste semester werden alleen maar kleine containerschepen afgebroken. Het jongste schip was de ‘Maersk Ahram’ (1.092 teu) uit 1998. Maersk nam ook afscheid van de vier jaar oudere ‘Maersk Taasinge’ van 1.764 teu. Het grootste schip dat voor verschroting verkocht werd, was de ‘Lihue’ van 1.979 teu. Dat schip van de Amerikaanse rederij Matson was wel al vijftig jaar oud en zal in Brownsville (VS) ontmanteld worden.

Alle andere kandidaten voor de schroothoop hadden een capaciteit van minder dan 1.000 teu. Indische slopers uit Alang hadden er 485 dollar per ldt voor over om het reeferschip ‘Dole Costa Rica’ (982 teu) te kopen.

81 nieuwe

De totale capaciteit van de vijftien voor afbraak verkochte containerschepen bedroeg amper 12.431 teu. Dat is beduidend minder dan de 143.000 teu (56 schepen) die in de eerste zes maanden van vorig jaar verschroot werden. 

Ter vergelijking: tussen januari en eind juni van dit jaar kwamen er 81 nieuwe containerschepen in de vaart, die samen een capaciteit van 540.247 teu vertegenwoordigen. Het slopen van oudere tonnage had dit jaar dus eigenlijk geen effect op de omvang van de totale containervloot.

Stefan Verberckmoes