Grimaldi maakt van Zeebrugge draaischijf in rorodienst Antwerpen-Cork

Nieuws, Scheepvaart
Roel Jacobus
Roroschip 'Eurocargo Bari' van de Italiaanse rederij Grimaldi
Roroschip ‘Eurocargo Bari’ van de Italiaanse rederij Grimaldi © Grimaldi Group

De Italiaanse groep Grimaldi gaat, in samenwerking met P&O Ferries, voor roro op Ierland de concurrentie aan met CLdN. Vanaf zaterdag wordt Zeebrugge het scharnierpunt van Grimaldi’s jonge dienst tussen Antwerpen en het Ierse Cork.

In mei startte de Italiaanse groep Grimaldi met een rorodienst tussen Antwerpen en Cork. Die rechtstreekse dienst tussen de twee EU-lidstaten België en Ierland omzeilt letterlijk de landbrug over het Verenigd Koninkrijk (VK) en dus de brexitformaliteiten. Het oorspronkelijke opzet was een feederdienst voor Ierse vracht met Antwerpen, de voornaamste hub van Grimaldi in Noord-West-Europa.

Vanaf zaterdag 24 juli verschuift de draaischijf van de rotatie naar Zeebrugge. De ‘Eurocargo Bari’ zal wekelijks twee lussen varen: op zaterdag Antwerpen-Zeebrugge-Cork (aankomst maandag) en op woensdag Zeebrugge-Cork (aankomst donderdag).

Krachtenbundeling met P&O Ferries

In Zeebrugge wordt de aanloop aan Kaai 106 behandeld door P&O Ferries. Samen gaan Grimaldi en P&O Ferries er de concurrentie aan met de Ierlanddiensten van CLdN naar Cork en Dublin. Tot nu toe was de groep Grimaldi in Zeebrugge alleen actief met zijn dochter Finnlines voor roro en containers tussen de terminal PSA Zeebrugge en Scandinavië.

P&O Ferries had in Zeebrugge nog geen rechtstreekse dienst naar Ierland en rekende op de VK-landbrug naar dienst Liverpool-Dublin en vanuit de Schotse havens Troon en Cairnryan naar het Noord-Ierse Larne.

Twaalf chauffeurs

De ‘Eurocargo Bari’ is eigendom van Grimaldi en vaart onder Italiaanse vlag. Het schip is 200 meter lang en heeft een capaciteit van 3.850 lijnmeters, goed voor 250 vrachteenheden. Het werd in 2012 gebouwd op de Zuid-Koreaanse scheepswerf Hyundai.

Bij P&O Ferries vernemen we dat er aan boord slaapgelegenheid is voor twaalf chauffeurs. Uit het kantoor van Grimaldi Belgium kwam nog geen respons op onze vraag om toelichting bij dit initiatief.

Roel Jacobus