Ex-roroschip Ahlers begint aan zoveelste carrière

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes
Het roroschip 'Vasilios' van Salamis Lines in Limassol
Het roroschip ‘Vasilios’ van Salamis Lines in Limassol © DP World

Het roroschip ‘Baltica’, dat in 1990 voor de Belgische rederij Ahlers gebouwd werd, is na 31 jaar klaar voor een nieuwe opdracht. Het werd gekocht door Salamis Lines en vaart sinds vorige week tussen Thessaloniki en DP Worlds terminal in Limassol.

Roroschepen blijven dikwijls lang in de vaart en dat geldt zeker ook voor de ‘Ahlers Baltic’. Dat schip werd in 1990 door Hyundai Heavy Industries gebouwd. Het schip, met een garagecapaciteit van 2.170 lijnmeter, werd destijds besteld door Forestmar (onderdeel van Ahlers Line) en na de oplevering ingezet in een dienst van Finncarriers (nu Finnlines) tussen Antwerpen en Finland.

In 1995 nam Finncarriers het schip via het filiaal Poseidon over en werd het onder de nieuwe naam ‘Transbaltica’ ingezet tussen Travemünde en Helsinki. Nadien kocht Power Line die freighter nog en in 2015 werd Godby Shipping de nieuwe eigenaar.

Salamis Lines

Na 31 jaar is de vroegere ‘Ahlers Baltic’ nog niet rijp voor de sloop. Salamis Lines kocht het schip van Godby en heeft het de voorbije weken herschilderd en volledig opgefrist. De vrachter werd herdoopt tot ‘Vasilios’ als eerbetoon aan Vassos Hadjitheodosiou, de oprichter van Salamis Lines. Die Cypriotische rederij zet nu drie roroschepen en het containerschip ‘Alasa’ (700 teu) in tussen de havens van Thessaloniki, Lavrio, Piraeus, Limassol, Ashdod en Haifa.

Stefan Verberckmoes