CMB Leasing bestelt schepen van 16.000 teu voor MSC

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes
De 'MSC Orion' in Kwangyang
De ‘MSC Orion’ in Kwangyang © Vladimir Tonic

De China Merchants Bank heeft via haar filiaal CMB Leasing twee schepen van 16.000 teu besteld bij Guangzhou Shipyard International (GSI). De twee zijn net als vijftien zusterschepen bestemd voor een langetermijncharter aan MSC.

Het is niet altijd eenvouding om door de bomen nog het bos te zien als het over het orderboek van de Zwitserse rederij MSC gaat. Tal van orders werden alleen door de scheepswerven in kwestie bevestigd. Vaak worden na de onderhandelingen tussen de rederij uit Genève en de scheepsbouwers de bestellingen uiteindelijk geplaatst door financiële takken van grote banken, die daarover niet communiceren.

CMB Financial Leasing heeft deze week wel de goede banden met de door de familie Aponte gecontroleerde rederij bevestigd en regelde al de financiering voor een tiental schepen. De twee pas bestelde neopanamaxschepen van 16.000 teu zijn de eerste die deze instelling door GSI laat bouwen.

Maric 16000-type

Het gaat om 366 meter lange eenheden van het Chinese Maric 16000-type, die in de breedte bovendeks twintig rijen containers kunnen laden. Daarmee zijn het de grootste schepen die door het Panamakanaal kunnen varen. Ze worden uitgerust met scrubbers, maar zullen wel al voorbereid zijn als ‘LNG ready’ met het oog op een eventuele latere overschakeling op lng-bunkering.

MSC werd in maart al genoemd als de opdrachtgever van een order voor dertien schepen van het Maric 16000-type. Zes zusterschepen werden toen besteld bij GSI, terwijl Dalian Shipbuilding Industry Company – een andere werf uit dezelfde staatsgroep – er zeven zal bouwen. De orders werden uiteindelijk geplaatst door Chinese en Japanse financiers.

Zeventien

Ook de werf in Dalian zou onlangs via Minsheng Financial Leasing nog twee extra orders voor schepen van 16.000 teu ontvangen hebben, wat het aantal voor MSC bestemde schepen van dit specifieke type op zeventien zou brengen. Ze zullen allemaal in de vaart komen in de periode 2022-2024.

MSC’s orderboek omvat momenteel een veertiental schepen van 24.000 teu. De rederij uit Genève zal ook nog eens dertien nieuwe neopanamaxschepen van 15.264 tot 15.900 teu in charter nemen van Cido Shipping (2) en Eastern Pacific Shipping (11). Volgens de Franse databank Alphaliner zijn er voor MSC momenteel minstens 49 schepen in aanbouw, die samen goed zijn voor 884.020 slots. Dat komt overeen met 21,6% van de huidige capaciteit van de containervloot.

Stefan Verberckmoes