Telex: DAF Trucks, IAPH awards, dag zeevarenden en tot 10% groei

Nieuws, Scheepvaart
Koen Heinen
De nieuwe generatie DAF Trucks
De nieuwe generatie DAF Trucks © Daf Trucks

De haven van Antwerpen groeit dit jaar met 5 tot 10%, DAF Trucks stelt zijn nieuwe generatie trucks voor in een app, een eerbetoon naar aanleiding van de Dag van de Zeevarenden, Gent heeft een Urban Boat en Vlaams verzet tegen Franse windmolenpark.

GROEI ANTWERPSE HAVEN –

Uit een berekening van ING België van de heropleving van de Antwerpse economie blijkt dat de haven dit jaar op een groei van 5 à 10% mag rekenen. In Gazet van Antwerpen zegt Peter Vanden Houte van ING België dat de snelheid waarmee België vaccineert, zal maken dat de Belgische economie sneller zal aantrekken dan verwacht. Ook elders zorgt dat ervoor dat de handel snel heropleeft. De Amerikaanse economie zou dit jaar met 7% groeien en China zou rond de 8% groei zitten. Antwerpen hangt via de haven sterk af van de wereldhandel en volgens Vanden Houte, mag men ervan uitgaan dat de Antwerpse haven dit jaar 5 tot 10% meer tonnage zal behandelen dan vorig jaar. “Door de sterke heropleving van de wereldhandel zal het eerder 10% zijn dan 5%”, besluit hij. (KH)

DAG ZEEVARENDEN –

Vandaag 25 juni is de Dag van de Zeevarenden. In dat kader heeft de Koninklijke Belgische Redersvereniging (KBRV) een aantal interviews geproduceerd met zowel politici, zeelui, reders en de dokter die de leiding heeft over de vaccinatiecampagne voor de Belgische zeelui. Onder meer Vincent Van Quickenborne, Federaal minister van de Noordzee, Hilde Vautmans, Europees parlementslid (Renew Europe Group), Magda Kopczynska van DG Move van de Europese Commissie en Stéphane Leclef, Corvette kapitein, brengen een videoboodschap ter ere van de zeevarenden. Vincent Durot, managing director van Boeckmans, legt uit hoe zijn bedrijf zorgt draagt voor de zeevarenden. De verschillende videoboodschappen kunnen bekeken worden via deze link. (KH)

DAF TRUCKS – 

Vrachtwagenconstructeur DAF Trucks heeft een app ontwikkeld om zijn nieuwe generatie XF, XG en XG+-trucks tot leven te laten komen op computerschermen en mobiele apparaten. De software en de camera van de mobiele telefoon of tablet zetten de truck op iedere gewenste plaats neer: op een parkeerplaats of zelfs in een woonkamer. Naast de app lanceert DAF ook ‘Virtual Experience’. Bezoekers kunnen zich zelfs aanmelden voor een virtuele rit met de nieuwe generatie XG en XG+. (YD) 

SLUISMEESTERSWONING –

De sluismeesterswoning aan de Royerssluis wordt gerestaureerd en krijgt een herbestemming als nautisch commando. De vrijstaande woning in neo-Vlaamserenaissance-stijl werd in 1908 gebouwd in opdracht van de stad Antwerpen naar een ontwerp van stadsbouwmeester Alexis Van Mechelen. De woning staat al jaren leeg en Vlaams minister van Onroerend Erfgoed Matthias Diependaele (N-VA) zet nu het licht op groen voor de restauratie. Daarbij zullen storende latere toevoegingen worden weggehaald. Eerst worden stabiliteitswerken uitgevoerd in functie van de werfzone voor de vervanging van de Royerssluis. De restauratiewerken kunnen pas starten na de vervanging van de sluis. Voor de werken wordt een bedrag van ruim een half miljoen euro uitgetrokken. (KH)

URBAN BOAT –

De ‘Green Wave’, een klein elektrisch binnenschip voor stadsdistributie, heeft met succes een aantal proefvaarten gemaakt met bakstenen, zand en pleisterkalk in de Gentse binnenstad. Het project werd eind vorig jaar aangekondigd en maakt deel uit van het Interreg-programma Inland Waterway Transport Solutions for Smaller Waterways (IWTS 2.0). Het schip werd ontwikkeld dankzij een samenwerking tussen bouwhandel De Groote-Houtboerke en de Amsterdamse binnenvaartgroep Tesco. Het is 14,95 meter lang en 4 meter breed en kan tot 20 ton laden. De urban boat wordt de komende jaren verder ingezet voor tal van proefprojecten om stedelijke distributie van bouwmaterialen te realiseren. Ondertussen wordt de laad- en losinfrastructuur in Gent in kaart gebracht en wordt bekeken welke laad- en lossystemen kunnen gebruikt worden. (KH)

SAFRAN AIRCRAFT ENGINE –

Brussels Airport en Safran Aircraft Engine ondertekenden een langetermijnovereenkomst voor een nieuw gebouw op Brucargo Noord. De Brusselse onderhoudsafdeling van Safran Aircraft Engines is al 23 jaar gevestigd op Brussels Airport en telt 200 medewerkers. Safran Aircraft Engine wil zijn onderhoudsactiviteiten verder ontwikkelen en zal zich specialiseren in het onderhoud van de nieuwste generatie LEAP-1A- en LEAP-1B-motoren. (MDV)

WORLD PORTS SUSTAINABILITY AWARDS –

De International Associaton of Ports and Harbors (IAPH) heeft de winnaars bekendgemaakt van de World Ports Sustainability Awards. Singapore won met zijn Digital Port Ecosystem de award voor ‘Resilient digital infrastructure’. In de categorie ‘physical infrastructure won Kaoshiung met zijn Masterplan 2017-2021. De award voor ‘Climate and energy’ ging naar Rotterdam voor zijn ‘Zero Emission Services’. Hamburg viel in de prijzen met zijn programma ‘homePort’ in de categorie ‘Community outreach & Port City dialogue-social dimension’. In diezelfde categorie maar dan voor de ‘Environmental dimension’, kreeg de haven van Açu, waarin Port of Antwerp International (PAI) participeert, een award voor zijn project rond de bescherming van zeeschildpadden. De haven viel nog eens in de prijzen in de categorie ‘Health safety and security’ voor de strijd tegen COVID-19. DP World tenslotte kreeg een award voor zijn ‘Global Education Programme’ in de categorie ‘Governance and Ethics’. (KH)

FRANS WINDMOLENPARK –

Minister van de Noordzee Vincent Van Quickenborne (Open Vld) stapt naar de rechtbank om de plannen voor een offshorewindmolenpark voor de kust van Duinkerke tegen te houden, zo meldt Belga. Het gaat om 46 windmolens in een gebied van 55 km² op 10 kilometer voor de kust. De Vlaamse kustgemeenten De Panne, Nieuwpoort en Koksijde en de Vlaamse en federale overheid kantten zich eerder al tegen het project en stelden een alternatief voor maar de Fransen hebben daar geen oren naar. Volgens de burgemeesters zullen de windmolens het zeezicht van de bewoners verstoren. Het windmolenpark komt bovendien midden in bestaande vaarroutes tussen Oostende en het VK en ook voor het vliegverkeer van en naar de militaire basis van Koksijde is er hinder mogelijk. Naast de rechtsgang komt er ook een klacht bij de Europese Commissie omdat Frankrijk naliet België te raadplegen bij de start van het project. (KH)