Recordwinsten voor containerrederijen eerste kwartaal 2021

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes

De containerrederijen hebben nog nooit zoveel winst gemaakt als in het eerste kwartaal van 2021. Vijf op de tien grote carriers boekten in die drie maanden zelfs meer operationele winst dan in hun volledige boekjaar 2020.

De Franse consultant Alphaliner berekent al sinds 2008 de gemiddelde marges in de lijnvaartsector. Dit jaar hebben die een absoluut recordpeil bereikt. De tien grootste containerrederijen ter wereld – exclusief MSC omdat die geen cijfers vrijgeeft – behaalden in het eerste kwartaal een gemiddelde operationele marge van 38,2%. Dat betekent dat ze per 1.000 dollar aan inkomsten een operationele winst van 382 dollar overhielden.

Daarmee komt een einde aan een lange periode van lage marges. De lijnvaart kende na de kredietcrisis van 2008 een rampjaar in 2009 met negatieve marges tot -19,2%. In 2010 piekte de gemiddelde marge even op 16% in het derde kwartaal, maar in de jaren 2011 tot en met 2019 was de sector gedurende twintig kwartalen verlieslatend. In de andere twintig kwartalen kwam de gemiddelde marge nooit hoger uit dan 5,3%.

Taiwanese rederijen

De winstgevendste carriers van dit moment zijn de drie Taiwanese rederijen Evergreen, Yang Ming en Wan Hai Lines, wiens operationele marges allemaal boven de 45% liggen. Daarna volgen HMM, Ocean Network Express (ONE) en Zim met marges tussen de 44% en 39%.

Omdat ONE geen vergelijkbare cijfers publiceerde, telde Alphaliner de resultaten van negen van de elf grootste carriers bij elkaar op. Zij realiseerden in het eerste kwartaal een operationele winst (voor belastingen) van 14,8 miljard dollar, wat bijna zoveel is als de 15,1 miljard dollar van het volledige boekjaar 2020.

Aziatische exportroutes

De vijf carriers die in de eerste drie maanden van dit jaar meer verdiend hebben dan in het boekjaar 2020, zijn COSCO, HMM, Yang Ming, Wan Hai en Evergreen. Het is opvallend dat de Aziatische carriers financieel nog beter scoren dan de Europese, omdat zij een groter deel van hun capaciteit inzetten op Aziatische exportroutes.

Stefan Verberckmoes