PSA: “Capaciteit Europa Terminal een derde vergroten en automatiseren”

Nieuws, Scheepvaart
Michiel Leen
PSA Europa Terminal (Kaai 869) in haven Antwerpen
PSA Europa Terminal (Kaai 869) in haven Antwerpen © Port of Antwerp

De ingrijpende update aan de Europa Terminal van PSA (Kaai 869) in de haven van Antwerpen maakt dat het behandelbare volume er met zowat een derde stijgt, tot 2,4 miljoen teu per jaar. De terminal automatiseert ook en dat baart de vakbonden zorgen.

Binnenkort beginnen de werkzaamheden aan de Europa Terminal (Kaai 869) bij containerbehandelaar PSA. Dat laat het bedrijf zelf weten in een persmededeling. De jaarlijkse behandelingscapaciteit wordt na deze operatie met 700.000 teu verhoogd tot 2,4 miljoen teu.

Nieuwe, elektrische kranen

De Europa Terminal evolueert daarbij naar een nieuw operationeel model met een hoge mate van automatisatie. Zo komen er twaalf nieuwe semiautomatische kadekranen met Dual Hoist & OCR-technologie, naast 48 automatische en elektrische stacking cranes (ASC’s). In Gazet van Antwerpen uiten de vakbonden hun vrees dat die automatisering jobs gaat kosten bij de havenarbeiders. PSA laat evenwel weten dat het horizontaal transport tussen de kadekranen en de ASC’s nog altijd door straddle carriers uitgevoerd zal worden. Die bezorgdheid om de impact van de automatisering op de tewerkstelling kaartten de vertegenwoordigers van de vakbonden ook al eerder aan in hun interview met Flowsmagazine. Eris Quisthoudt van ACLVB verwoordde het zo: “Nu zit in elk containerbehandelend voertuig een chauffeur. In andere landen zijn er al geautomatiseerde terminals. De automatisering dient zich ook aan in de Belgische havens, maar hoe begeleiden we dat? Alvast zonder jobverlies.” Daarin wordt hij bijgetreden door de andere bonden: automatisering ja, maar niet ten koste van groot jobverlies. Daar moet bij vermeld worden dat de concullega’s van DP World al langer met ASC’s werken. Ook OCR-technologie wordt vaker ingezet, onder andere bij de MPET-terminal en H.Essers

CO2 -50%

PSA kadert de vernieuwingen op de terminal in een verduurzamingsoperatie. De combinatie van elektrificatie en verduurzaming van de bedrijfsprocessen maken dat  PSA Antwerp haar CO2-uitstoot met meer dan 50% kan verminderen per container die op de Europa Terminal wordt behandeld. De terminaluitbater onderzoekt ook andere groene oplossingen zoals hernieuwbare energie, biobrandstoffen, waterstof en batterijen om op termijn CO2-neutraal te worden. Een voorbeeld daarvan is het Green Straddle Carrier Programma dat in de komende jaren verschillende testprojecten zal opzetten. Mens en machine worden in het nieuwe ontwerp maximaal van elkaar gescheiden om ongevallen te vermijden.

2025

Intussen is er ook meer duidelijkheid over het verloop van de werken. De grote werken zullen in drie fasen worden uitgevoerd om de impact op de huidige operaties te beperken. De kadewerken zullen vooroplopen, kort daarna zal de inrichting van de terminal met ASC’s volgen. Verwacht wordt dat de eerste fase tegen begin 2025 voltooid zal zijn. In totaal nemen de werken volgens plan negen jaar in beslag. Wanneer de werken voltooid zijn, zal de terminal twee moderne megaschepen tegelijk kunnen ontvangen. De upgrade van de containerterminal is een van de laatste grote projecten van afscheidnemend managing director Antwerpen, Jan Van Mossevelde, die laat optekenen: “Behalve de verhuis van MPET naar het Deurganckdok en de meer recente upgrade van de Noordzee Terminal, getuigt ook deze investering van een groot geloof in de toekomst van ons bedrijf in de haven van Antwerpen.”

Michiel Leen