ONE schrapt veertien afvaarten uit Yantian in ruim een week

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes
De 'ONE Competence' van 8.110 teu en de 'ONE Minato' van 13.870 teu (links) in Yantian
De ‘ONE Competence’ van 8.110 teu en de ‘ONE Minato’ van 13.870 teu (links) in Yantian © YICT

De zware congestieproblemen in Yantian zetten alsmaar meer carriers aan om de Zuid-Chinese haven links te laten ligen. ONE schrapt tussen 30 mei en 10 juni maar liefst zes aanlopen van diensten tussen Noord-Europa en de Far East.

De Yantian International Container Terminal (YICT) draait momenteel maar op 30% van de capaciteit nadat er nieuwe COVID-19-besmettingen (Indische variant) zijn vastgesteld en de procedures op de terminal werden gewijzigd om een verdere verspreiding van het coronavirus te vermijden.

YICT is de belangrijkste containerterminal in het Zuid-Chinese Shenzhen, dat vorig jaar met een totale trafiek van 26,55 miljoen teu na Shanghai, Singapore en Ningbo de vierde grootste containerhaven ter wereld was.

Tien uur wachten

Wegvervoerders die bij YICT een container komen ophalen, staan gemiddeld tien uur in de rij te wachten. De terminal aanvaardt intussen wel opnieuw exportlading, maar pas na reservatie. En de container mag maar drie dagen (of minder) voor de aankomst van het schip aangeleverd worden. De zeeschepen moeten momenteel al zeven tot twaalf dagen wachten op een vrije ligplaats.

Omdat de vaarschema’s van tal van diensten al verstoord zijn, varen vele tientallen containerschepen Yantian momenteel gewoon voorbij. Maersk heeft al achttien aanlopen geschrapt. Bij de Japanse rederij ONE zijn dat er voorlopig veertien. Daarbij zijn er ook telkens twee afvaarten van de FE3- en FE4-diensten van THE Alliance tussen de Far East en Noord-Europa, die Antwerpen aanlopen.

Nansha

De nieuwe ‘HMM Raon’ (16.010 teu) uit de FE3 Service en de ‘HMM Algeciras’ (23.964 teu) uit de FE4 Service worden naar Nansha afgeleid om er te laden voor Noord-Europa. De ‘ONE Wren’ (14.026 teu) uit de FE4-dienst die uit Europa terugkeert, heeft Yantian links laten liggen om de importlading voor Zuid-China vandaag 3 juni in Hongkong te lossen. Ook de ‘HMM Stockholm’ (23.792 teu) uit de FE3 zal de containers uit Noord-Europa alleen in Nansha en Hongkong lossen.

Elders in Shenzhen hebben ook de terminals van Chiwan en Shekou hun procedures aangepast. Omdat het ook daar drukker wordt, mogen exportcontainers er nu maar vijf dagen voor de aankomst van het zeeschip aangeleverd worden.

Stefan Verberckmoes