Haventop Vlaanderen: “Zonder pijpleidingen geen waterstofeconomie”

Nieuws, Scheepvaart
Yannick De Spiegeleir
Minister Tinne Van der Straeten (links) en professor Elvira Haezendonck
Minister Tinne Van der Straeten (links) en professor Elvira Haezendonck © Peter Duerinck/Flows

Waterstof als brandstof van de toekomst in onze havens heeft pas kans op slagen als er werk wordt gemaakt van een pijpleidingennetwerk voor de invoer. Dat is de conclusie van het panelgesprek ‘duurzaamheid’ van de ‘Haventop Vlaanderen’ van Flows.

Hoe kunnen havens een duurzame bijdrage leveren aan de energievoorziening met waterstof als langetermijnbrandstof? Dat was de centrale vraag van het panelgesprek dat geleid werd door professor Elvira Haezendonck van de VUB.

Waterstof was vorige week niet uit de actualiteit te branden met de opening van het eerste waterstoftankstation in de Antwerpse haven door CMB en de aankondiging van de plannen voor een pijpleidingennetwerk in North Sea Port. Die twee voorbeelden werden door federaal minister van Energie Tinne Van der Straeten (Groen) ook aangehaald in haar betoog. “De havens bieden een enorme opportuniteit met onze ligging op een energiekruispunt. Het geeft de mogelijkheid aan ons land om te pionieren én om een duurzame transitie door te maken. Het is onze industrie die ervoor gaat zorgen dat we dat kunnen doen. Onze focus als beleid ligt op het voorzien van infrastructuur, want zonder kan je niks doen. De focus ligt op pijpleidingen.”

Tien jaar innovatie

Die nood aan infrastructuur werd mee onderstreept door Marc Nuytemans, CEO van de Blauwe Cluster, het Vlaamse netwerkorgaan dat duurzame ‘blauwe projecten’ aanzwengelt. “Er zijn toch wel wat uitdagingen verbonden aan de keuze voor waterstof. Er is nog heel veel werk aan de winkel. We staan voor een periode van tien jaar innovatie. Het gaat ook over zaken die de nationale orde overstijgen. Je hebt (internationale, red.) pijpleidingennetwerken nodig en elektrolyse in havens heeft alleen maar zin als je lokale afnemers hebt. De offshorewindparken zullen nooit volstaan om voldoende waterstof te produceren voor onze industrie. We zijn dus afhankelijk van de invoer van waterstof.”

Ook Catrien Scheers, ambassador van logistiek dienstverlener Fast Group, verwees naar bestaande struikelblokkken. “Scheepvaart moet vergroenen, maar er rijzen heel wat vragen. Kunnen we bunkeren? Hoelang zal het duren om te bunkeren? Wat is de investeringskost? We moeten ervaring opdoen op korte termijn om die ervaring verder uit te rollen op de lange termijn”, aldus Scheers, die verwees naar het voorbeeld van de BeHydro-motor van CMB en ABC.

Minder administratie

Alexander Saverys, CEO van CMB, pleit voor voluntarisme. “Je kunt veel papers schrijven over wat nodig is, maar wij hebben de sprong gewaagd. Wel is er nood aan minder administratie. Heel veel ondernemers willen dingen doen, maar het duurt vaak zo lang”, richtte hij zich tot minister Van der Straeten.

Ook het prijsverschil tussen waterstof en diesel zal moeten dalen, aldus Saverys. “De prijs van hernieuwbare energie laten zakken, is één ding. Het belasten van CO2-uitstoot zal ook nodig zijn. Al moet dit internationaal bekeken worden. Als Europa te snel gaat, zal de groenste scheepvaart van de wereld bestraft worden.”

Er is nood aan realisme, stelt Bert Vandecaveye, CEO van Tailormade Logistics, in zijn betoog. “Onze klanten vragen oplossingen voor vandaag, niet voor over tien jaar. Vrachtwagens op gas zijn geen oplossing, hoewel ze gesubsidieerd worden door de overheid. 20% van onze vloot (ongeveer 400 vrachtwagens, red.) rijdt op HVO. Al moeten onze klanten voor HVO wel iets extra betalen.”

Geen eiland

Het laatste woord was voor minister Van der Straeten en Marc Nuytemans. “De projecten in Gent en Antwerpen rond waterstof geven vertrouwen. Het beleid en de industrie moeten samen verder gaan. We gaan waterstof importeren, er is geen tijd te verliezen.” Ook Nuytemans benadrukt dat er niet mag geaarzeld worden om knopen door te hakken. “We zijn in Vlaanderen geen eiland, ook in Rotterdam denkt men nu. Als wij het niet doen, zal Rotterdam het wel doen.”

Over de haventop van vandaag kunt u hier nog verder lezen over de andere panelgesprekken ‘concurrentiepositie Vlaamse Havens’, ‘toegevoegde waarde verhogen met digitalisering’ en over het slotpanel met de CEO’s van de drie grote Vlaamse zeehavens.

Yannick De Spiegeleir