Contract Aldi verhoogt aandeel ECS in Britse retailmarkt tot 80%

Nieuws, Scheepvaart
Roel Jacobus
Hugo Donche, supply chain & development director van ECS
Hugo Donche, supply chain & development director van ECS © ECS

Met een contract van Aldi UK verhoogt ECS uit Zeebrugge zijn marktaandeel tot 80% van de Britse retailmarkt. De specialist in multimodale supplychains tussen de EU en het VK kijkt ook al verder naar de échte start van de brexit op 1 januari 2022.

Transport- en logistieke groep ECS werd de jongste maanden nog meer de voorraadkast van de Britse warenhuizen. “In volle overgangsperiode van de brexit groeiden we naar een marktdekking van 80% van de Britse retailsector”, zegt Hugo Donche van ECS. “We hebben contractuele samenwerkingen met de zeven belangrijkste supermarkten: Tesco, Asda, Sainsbury’s, Morrisons, Coop, Lidl en sinds kort ook Aldi.”

“Aangezien we samenwerken met de belangrijkste Britse retailers en zo’n groot marktaandeel hebben, worden we voor veel Europese producenten een onestopshop. Wij stockeren hun goederen, noteren de bestellingen van de Britse retailers en leveren de producten bij de Britse distributiecentra. Dat geeft een enorme flexibiliteit aan de retailer, die bovendien zelf minder magazijnruimte nodig heeft. Wij regelen daarbij ook alle lasten van douaneaangiftes en certificaten. Momenteel wijden we 195.000 m2 magazijn aan de Britse retailsector, goed voor 220.000 palletten in het ECS-netwerk en jaarlijks drie miljoen vervoerde palletten.”

Flessenhals Dover-Londen

De brexit hakt niettemin stevig in op de volumes van de algemene markten. “De globale cijfers liggen zowel voor import als export 10% lager dan vorig jaar en het is maar de vraag of de trafiek nog zal normaliseren. Heel veel brexitregels zijn nu nog niet van toepassing omdat het Verenigd Koninkrijk met een gefaseerde uitstap werkt. De fases twee en drie gaan pas in het najaar in, waardoor we de echte impact van de brexit pas vanaf 1 januari 2022 zullen voelen.”

Ondertussen is ‘creatief concurreren’ raadzaam. “Wij zetten maximaal in op een intermodaal netwerk met zo weinig mogelijk wegtransport en geoptimaliseerde, onbegeleide ladingen. Dat komt zowel de kostprijs en het milieu als de stiptheid van de leveringen ten goede. Door te kiezen voor haventerminals zo dicht mogelijk bij de eindbestemming, vermijden we de klassieke flessenhals tussen Dover en Londen. De distributiecentra liggen maar op een tiental kilometer van de haventerminals, waardoor de Britse chauffeurs meerdere onbegeleide ladingen per dag kunnen oppikken”, besluit Donche.

Roel Jacobus