CMB viert opening eerste waterstoftankstation in Antwerpse haven

Nieuws, Scheepvaart
Julie Desmet
Redersgroep CMB opent 's werelds eerste multimodale waterstoftankstation in Antwerpse haven
Redersgroep CMB opent ’s werelds eerste multimodale waterstoftankstation in Antwerpse haven © Julie Desmet

CMB.TECH, de technologieafdeling van rederij CMB, opende ’s werelds eerste multimodale waterstoftankstation aan het Antwerpse Havenhuis voor het grote publiek. De Saverysfamilie pakte ook uit met haar eerste waterstoftruck, genaamd ‘Lenoir’.

Aan het stuur van de dual-fueltruck ‘Lenoir’, kwam premier en eregast Alexander De Croo (derde van links op de foto) als een echte truckchauffeur aan op de site van het gloednieuwe CMB-waterstoftankstation aan het Kattendijkdok op het Eilandje. Het duurzame ‘showmodel’ moet aantonen dat dual-fueltechnologie haalbaar en betaalbaar is, en dat het mogelijk is om op korte termijn verschillende applicaties om te bouwen.

Het dual-usedtankstation is het eerste station ter wereld dat waterstof levert aan zowel schepen, tube trailers, auto’s, bussen als vrachtwagens. Bovendien wordt de groene brandstof ter plaatse geproduceerd. België heeft de ambitie om koploper te zijn in waterstoftechnologie en maakt daar de komende jaren 125 miljoen euro voor vrij. 

Heavy-duty equipment

In 2017 lanceerde CMB.TECH de ‘Hydroville‘, ’s werelds eerste passagiersschip op waterstof. Het schip moest tot nu toe worden gebunkerd met een mobiel waterstoftankstation, een zogenaamde tube trailer, maar kan nu ook aanmeren voor een tankbeurt in Antwerpen. In september 2020 stelde de groep met grote trots de BeHydro-motor voor aan het grote publiek. De volgende mijlpaal is het ombouwen van havenapplicaties met waterstoftechnologie. “We zien een niche in heavy-duty-equipment die je moeilijk kan elektrificeren. We willen daar waterstoftanks op bouwen om het verschil te kunnen maken”, vertelt Roy Campe, managing director bij CMB.TECH. 

Hotspots

“Havens zullen in de toekomst waterstof-hotspots worden omdat je daar een grote concentratie hebt aan toepassingen die lastig te elektrificeren zijn”, gaat hij verder. “Daarnaast zullen veel havens toegang krijgen tot waterstof, dan wel via grote elektrolyser-installaties of via invoer. We zijn dan ook heel verheugd dat we na twee en een half jaar ontwikkeling het station in gebruik kunnen nemen.’’

Nationale kampioen

Jacques Vandermeiren, CEO van Havenbedrijf Antwerpen (uiterst rechts) woonde de plechtigheid met veel trots bij. “Dit is van groot belang voor alle Europese havens. De Saverysfamilie is onze nationale kampioen. Zij zullen als entrepreneurs het verschil maken, maar dat kunnen ze niet alleen. De vergroening van de maritieme industrie heeft geen zin als de nodige infrastructuur er niet is. Samenwerking zal ‘key’ zijn. Het zal een moeilijk verhaal worden dat veel tijd en geld zal kosten, maar we moeten erin geloven. Wij geloven alvast als havenautoriteit in groene waterstof als dé ‘gamechanger’.”

“Infrastructuur en de import- en exportcapaciteit van waterstof en groene ammoniak zal aan de basis liggen van succes”, besluit Alexander Saverys, CEO van CMB (uiterst links).

Het waterstoftankstation is een eerste pilootopstelling. Het concept zal de komende maanden worden verfijnd en is klaar om opgeschaald te worden. 

Julie Desmet