Autoriteit Suezkanaal: “Kapitein in fout bij incident ‘Ever Given'”

Nieuws, Scheepvaart
Philippe Van Dijck
De 'Ever Given' (20.388 teu) blokkeert het Suezkanaal
De ‘Ever Given’ (20.388 teu) blokkeert het Suezkanaal © Instagram/ Julianne Cona

De Egyptische autoriteiten hebben hun eigen onderzoek van het incident met de ‘Ever Given’ afgerond. Uit dat onderzoek zou blijken dat het incident volledig te wijten is aan een aantal fouten van de kapitein.

Twee maanden na het incident met de containerreus ‘Ever Given’, die een aantal dagen het Suezkanaal blokkeerde, zijn de eerste resultaten van het onderzoek van de Egyptische autoriteiten bekend. De ‘Ever Given’ zelf ligt inmiddels nog altijd onder beslag in een breder stuk van het Suezkanaal.

Correcties koers

Volgens het eigen onderzoek van de Egyptische autoriteiten is het incident met de ‘Ever Given’ volledig te wijten aan een fout van de kapitein. Volgens de autoriteiten liep het al verkeerd bij het binnenvaren van het kanaal, waar de koers van het schip al ernstig gecorrigeerd moest worden. Sayed Sheyshe, de onderzoeker die voor de Egyptische autoriteiten het onderzoek leidt, spreekt van een groot aantal correcties nadien en bevelen op korte termijn. “De kapitein gaf een achttal bevelen op twaalf minuten tijd. Het schip is zeer groot en reageerde te traag op de bevelen”, aldus Sheyshe.

Andere oorzaken, een technische fout of de weersomstandigheden, zijn volgens de Egyptische autoriteiten uitgesloten. Als de beweringen van de Egyptische autoriteiten gevolgd worden door de rechtbank, is dat ook slecht nieuws voor de kapitein zelf, die een gevangenisstraf riskeert.

Technische onderzoekers

Het rapport van de Egyptische kanaalautoriteiten werd inmiddels overgemaakt aan de Egyptische rechtbank, de verzekeraar en de eigenaar. Het rapport werd ook neergelegd bij IMO (International Maritime Organization). De kennisgeving aan IMO is standaard bij zware scheepvaartongevallen. Dat moet eventueel leiden tot het aanpassen van de internationale vaarregels om zo soortgelijke incidenten te vermijden.

Het rapport van de Egyptische kanaalautoriteiten zal ongetwijfeld worden tegengesproken door de technische onderzoekers die werden aangesteld door de eigenaar en verzekeraar. Eerder lekte al uit dat de eigenaars zich beklaagden over het gebrek aan extra ondersteuning door sleepboten. Uiteindelijk zal een Egyptische rechtbank oordelen over de fout en het bedrag van de schade.

Minnelijke regeling

Een minnelijke regeling blijft ook nog altijd tot de mogelijkheden behoren. De advocaat van de Egyptische kanaalautoriteiten heeft de Egyptische rechtbank gevraagd om de zaak uit te stellen naar 20 juni om ruimte te laten voor extra onderhandelingen.

Niettegenstaande het uitstel, lijkt het water tussen beide partijen nog erg diep. De verzekeraars en eigenaars van het schip lijken niet meer te willen bieden dan de waarde van het schip, ongeveer geschat op 150 miljoen dollar. De Egyptische autoriteiten willen daarentegen een minimum borg van 200 miljoen dollar in cash op een rekening in ruil voor de vrijgave van het schip, en eisen daarbovenop nog eens 350 miljoen dollar extra schadevergoeding.

Philippe Van Dijck