2,7% van containervloot begin juni uit de vaart

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes
De 'Maersk Montana' (4.822 teu) komt aan in het Deurganckdok
De ‘Maersk Montana’ (4.822 teu) komt aan in het Deurganckdok © Stefan Verberckmoes

Ondanks het grote ladingaanbod in de lijnvaart waren er volgens de Franse databank Alphaliner vorige week toch 171 containerschepen uit de vaart. Hun gezamenlijke capaciteit van 645.521 teu vertegenwoordigt 2,7% van de totale containervloot.

Bijna twee derde van alle inactieve schepen ligt momenteel in het droogdok of aan een scheepswerf. Net als elk ander voer- of vaartuig moet ook een containerschip regelmatig een uitgebreide technische keuring krijgen. De grote carriers proberen droogdokbeurten uit te stellen omdat er momenteel containerschepen te kort zijn, maar kunnen niet ontsnappen aan de verplichte inspecties door de classificatiemaatschappijen.

Schepen moeten normaal gezien om de vijf jaar grondig gecontroleerd worden en meestal wordt die droogdokbeurt ook gebruikt om de romp te herschilderen en onderhoudsherstellingen te doen. De ‘Maersk Montana’ (4.822 teu) die normaal gezien tussen Antwerpen en de Verenigde Staten vaart (zie foto), is een van de vele schepen uit bouwjaar 2006 die momenteel in een droogdok liggen om nadien weer vijf jaar aan de slag te kunnen gaan. Het Amerikaanse schip is voor die vijfjaarlijkse controle naar een scheepswerf in Bahrain gevaren en wordt op 18 juli terug in Antwerpen verwacht om terug op de trans-Atlantic aan de slag te gaan.

Incidenten

Volgens Alphaliner liggen er momenteel 110 schepen (samen 428.737 teu) op een scheepswerf voor nazicht of onderhoud. Wanneer die boten buiten beschouwing gelaten worden, bedraagt de werkloze containervloot nog 61 schepen, die met een totale capaciteit van 216.784 maar 0,9% van de totale vloot vertegenwoordigen.

In die categorie stijgt het aantal schepen dat betrokken was bij een incident. Het grootste werkloze schip is de ‘Ever Given’ van 20.338 teu, dat sinds de stranding in het Suezkanaal eind maart door Egypte wordt vastgehouden. Ook de ‘OOCL Durban’ (8.540 teu) ligt na het rammen van een portaalkraan nog altijd in Kaohsiung. Volgens Alphaliner neemt het aantal schepen dat na een ongeluk uit de vaart moet, toe. In die categorie valt ook het schip ‘President Eisenhower’ ‘7.471 teu) van de CMA CGM-dochter APL, dat na een brand in de machinekamer nu al meer dan een maand in een uithoek van de haven van Los Angeles ligt. Ook de ‘NYK Delphinus’ (4.922 teu) is na zo’n brand nog buiten strijd.

Taranto

De ‘Ital Libera’ (5.090 teu) wordt eveneens tijdelijk als ‘uit de vaart’ beschouwd. Dat schip moest afwijken van de gebruikelijke route tussen Zuid-Afrika en de Far East na het overlijden van de Italiaanse kapitein. Evergreen liet het schip een grote omweg maken naar de Zuid-Italiaanse haven Taranto om het lichaam van de dode kapitein te repatriëren, nadat alle Aziatische havens weigerden om het stoffelijk overschot bij hen van boord te laten halen.

Van de overige werkloze schepen hebben de meeste volgens Alphaliner al zicht op werk. Het gaat om boten die van dienst veranderen. Als de wachttijd tussen twee verschillende opdrachten meer dan een week bedraagt, wordt zo’n schip eventjes als werkloos beschouwd. De enige containerreus die al een paar honderd dagen zonder werk zit, is de ‘Rayen’ (14.508) van de Iraanse staatsrederij IRISL. Die carrier heeft verschillende schepen van 2.500 tot 6.700 teu die al één tot twee jaar niet meer gevaren hebben omwille van de sancties tegen Iran.

Stefan Verberckmoes