MSC pikt vier iconische schepen van Maersk in

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes
De 'Susan Maersk' (9.460 teu)
De ‘Susan Maersk’ (9.460 teu) © Vladimir Tonic

De Zwitserse rederij MSC blijft alle containerschepen opkopen die het kan krijgen. Deze week kon MSC weer zes schepen van meer dan 9.000 teu aan de vloot toevoegen, waaronder vier zusterschepen van 9.460 teu van Maersk.

Toen de ‘Sovereign Maersk’ als eerste schip van Maersks iconische S-klasse in 1997 in de vaart kwam, was dat het grootste containership ter wereld. Volgens de Deense rederij had het een capaciteit van 6.600 teu, maar dat was een onderschatting van de nominale capaciteit die naar schatting 8.200 teu bedroeg. Maersks eigen werf in Odense leverde nadien nog vele zusterschepen af, waarvan het stuurhuis later nog verhoogd werd. Daardoor kunnen er bovendeks nog meer containers gestapeld worden en bedraagt de nominale capaciteit nu 9.460 teu.

MSC heeft vier schepen van deze bekende S-klasse overgenomen van de Chinese Bank of Communications. Deze vier schepen voeren allemaal nog in charter voor Maersk en moeten nu dus de vloot van de Deense carrier verlaten.

Al omgedoopt

De ‘Aotea Maersk’ (ex-‘Svend Maersk’) werd intussen al omgedoopt tot ‘MSC Aby’ en gaat vanaf deze week varen in MSC’s Chinook Service tussen het Verre Oosten en Vancouver. De ‘Sofie Maersk’ zal later deze week ook in die dienst worden ingeschakeld onder de nieuwe naam ‘MSC Vilda’.

De ‘Soroe Maersk’ kreeg al de nieuwe naam ‘MSC Ellen’ en vaart vanaf volgend weekend in MSC’s Falcon Service tussen het Verre en Midden-Oosten. Het is nog niet bekend welke plannen de rederij uit Genève heeft met de ‘Susan Maersk’ (zie foto), die Maersk begin juni moet afstaan na een laatste reis voor de Denen tussen de westkust van Zuid-Amerika en de Far East.

M-klasse

Het is niet de eerste keer dat MSC vroegere recordschepen van zijn alliantiepartner en concurrent koopt. Vier schepen van Maersks vorige M-klasse van 4.814 teu uit 1990 varen nog altijd voor MSC. De 31 jaar oude ‘MSC Federica’ uit de Baltic Loop 4 Service die Antwerpen met Gdynia en Klaipeda verbindt, is bijvoorbeeld de vroegere ‘Marie Maersk’. Ook die M-klasse werd destijds in Odense gebouwd.

De twee andere very large container Ships (VLCS) die MSC op de kop kon tikken, zijn de zusterschepen ‘Skyros’ en ‘Symi I’ van 9.034 teu, die beide nu nog voor Hapag-Lloyd varen. MSC had er per schip maar liefst 100 miljoen dollar voor over om ze van eigenaar International Maritime Enterprises te kunnen kopen. Het gaat dan ook om relatief jonge tonnage uit 2014.

Strategische redenen

MSC investeert de winsten die momenteel geboekt worden om strategische redenen in de aankoop van tweedehands schepen. Sinds augustus kocht de rederij van de familie Aponte zo al een vijftigtal boten. Op die manier vermijdt MSC dat het torenhoge chartertarieven moet betalen.

Vorige week werd nog een van de weinige beschikbare VLCS aan CMA CGM verhuurd. De Franse rederij betaalt voor dat schip van 8.814 teu gedurende zestig maanden maar liefst 48.500 dollar per dag, wat dus overeenkomt met 17,7 miljoen dollar op jaarbasis of 88,5 miljoen dollar voor de volledige charterperiode van vijf jaren.

Stefan Verberckmoes