Voorzitter Eurotunnel haalt uit naar “vervuilende” scheepvaart

Nieuws, Scheepvaart
Roel Jacobus
Voorzitter Jacques Gounon van Getlink
Voorzitter Jacques Gounon van Getlink © Getlink

Voorzitter Gounon van Getlink noemt de nieuwe, directe scheepvaartlijnen met Ierland “veel meer CO2-uitstotend” dan zijn Eurotunnel. Hij verklaart dat Eurotunnel meer de nadruk zal leggen op de eigen inspanningen en kondigt een klimaatplan aan.

In de nieuwsbrief aan de aandeelhouders van Getlink, het bedrijf dat de Eurotunnel exploiteert, haalt voorzitter Jacques Gounon snoeihard uit naar de nieuwe concurrentie. “We zien dat sinds de invoering van de brexitcontroles de ferrymaatschappijen een gedeelte van de trafiek naar Ierland overnemen. Allemaal goed en wel, maar waar blijft dan het gevecht tegen de klimaatverandering? We willen er de rederijen en hun klanten op wijzen dat hun CO2-voetafdruk bij transport via Ierland veel groter is dan met onze shuttles.”

Kort door de bocht

Die uitlating van Gounon, die hij niet met cijfers onderbouwt, klinkt kort door de bocht. Want algemeen wordt in strategieën voor CO2-reductie gestreefd naar het overplaatsen van truckladingen naar shortsea. Dat milieuaspect wordt ook commercieel benadrukt door rederijen met bestemmingen in Ierland, zoals CLdN, Fast Lines, DFDS en KESS. Daarnaast telt voor vrachtwagens doorheen de Eurotunnel niet alleen de korte shuttlerit maar ook en vooral de vaak lange trajecten over de Britse en Europese wegen. De bediening van de Eurotunnel zelf vergt eveneens veel energie.

Trucktafiek weer op niveau

Toch opent Gounon hiermee een interessante en veelzijdige discussie. Je kunt je bijvoorbeeld afvragen of een jonge vrachtwagenmotor soms niet milieuvriendelijker is dan een oude scheepsmotor. Alleen jammer dat hij zich in aanloop naar de (online) algemene vergadering van 28 april beperkt tot een vage aankondiging van een eigen ‘klimaatplan’ eind mei. Daarin zal aandacht besteed worden aan onder meer de verdere ontwikkeling van de spoordochter Europorte en een update van de aanleg van de hoogspanningslijn ElecLinc doorheen de Kanaaltunnel.

Intussen keerde alvast de vrachtwagentrafiek terug naar het normale niveau van vóór het stilvallen van leveringen naar het VK in januari en vóór de invoering van de nieuwe douanecontroles. In maart vervoerde Le Shuttle Freight 122.832 trucks, dat is maar 2% minder dan in maart 2020. Over de periode januari-maart werd wel nog een terugval met 21% tot 305.103 trucks genoteerd.

Roel Jacobus