Twee Chinese werven bouwen schepen 16.000 teu voor MSC

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes

Twee scheepswerven in Dalian en Guangzhou die tot de China State Shipbuilding Corporation (CSSC) behoren, hebben bevestigd dat ze orders ontvangen hebben voor de bouw van dertien schepen van 16.000 teu voor ‘een grote carrier’.

Flows meldde eind maart al dat MSC van plan was om in China twintig tot 27 neopanamaxschepen te laten bouwen. Op dat moment werd er nog volop onderhandeld, maar intussen hebben Dalian Shipbuilding Industry Company en Guangzhou International Shipyard bevestigd dat ze orders hebben ontvangen voor respectievelijk zeven en zes schepen van 16.000 teu.

Aan de twee orders hangt volgens CSSC een prijskaartje van in totaal ruim anderhalf miljard dollar. Voor die prijs worden de schepen uitgerust met scrubbers. Ze krijgen wel de status ‘lng ready’, wat betekent dat bij de bouw al rekening wordt gehouden met een mogelijke latere ombouw voor aandrijving op lng.

De dertien nieuwe neopanamaxschepen worden 366 meter lang en 51 meter breed. Verwacht wordt dat die schepen in 2023 en 2024 in de vaart zullen komen. Voor Guangzhou International Shipyard worden dat overigens de eerste containerschepen die de scheepswerf ooit zal bouwen.

Stefan Verberckmoes