Slimme hekwerken en trailerzeilen klaar voor toepassing

Nieuws, Scheepvaart
Roel Jacobus
Burgemeester Bart Tommelein testte met de slijpschijf een proefopstelling van een 'slim' hekwerk in de haven van Oostende
Burgemeester Bart Tommelein testte met de slijpschijf een proefopstelling van een ‘slim’ hekwerk in de haven van Oostende © RJ

Na drie jaar testen en ontwikkelen in het project PASSAnT, zijn beveiligde trailerzeilen, slimme hekwerken en camerasystemen klaar voor toepassing. Voor een optimaal resultaat benadrukt ECS uit Zeebrugge ook de menselijke waakzaamheid.

“De proef met ons slimme hekwerk in de Haven van Oostende is bijzonder goed verlopen”, zegt Klaas Demuynck van Betafence uit Zwevegem. “We installeerden twee jaar geleden we zestig lopende meter van een drie meter hoog hekwerk, uitgerust met een automatisch detectiesysteem. De constructie blijkt goed bestand tegen de corrosie in maritiem gebied, de detectie blijft accuraat en bureau Vinçotte stelde vast dat het hekwerk bijzonder zeer goede weerstand tegen overklimming biedt.”

Het hekwerk is één van de ontwikkelingen in het Europees project PASSAnT. Deze Belgisch-Nederlandse alliantie ontwikkelt hoogtechnologische veiligheidsoplossingen voor havens en terminals. Een groep bedrijven, overheden en kennisinstellingen beschikt hiervoor over een budget van 2,7 miljoen euro. Tijdens een druk bijgewoonde webinar Start2Secure zette de Provinciale Ontwikkelingsmaatschappij (POM) West-Vlaanderen de resultaten tot nog toe op een rij.

Bewakingsdrones Zeebrugge

“Ons staalversterkte anti-intrusiedoek Detector is intussen al aan de derde generatie toe. We maakten het lichter en flexibeler. Het wordt niet langer alleen als ‘bache’ van schuiftrailers gebruikt, maar ook aangebracht aan de binnenkant van koelwagens. Het principe blijft hetzelfde: in zeil zit een netwerk van fijne staaldraden. Die bemoeilijken enerzijds het snijden en werken anderzijds als geleiders voor het elektronisch detecteren van snijincidenten”, zegt Frederik Vroman van textielgroep Sioen uit Ardooie. De ontwikkeling verloopt in samenwerking met transport-IT-bedrijf Wabco (ex-Transics).

Mitch De Geest van CityMesh uit Oostkamp, de telecomoperator die 5G-connectiviteit installeerde over het hele havengebied van Zeebrugge, kondigt aan dat daar binnenkort gestart wordt met dronebewaking.

Vechtende mensen herkennen

In de haven van het Nederlandse Moerdijk werd een veelbelovende test uitgevoerd met een automatisch camerasysteem. “Dit is pure artificiële intelligentie: we leren de computer om afwijkend menselijk gedrag te detecteren”, legt Dennis van de Wouw van ViNotion uit. “Daardoor signaleert hij meteen bewegingen als vechten of omhoog klimmen.”

Het systeem haalde ook een score van 94 procent in het automatisch herkennen van dezelfde persoon op verschillende plaatsen. Dit is interessant voor onder meer bewijslast. We kunnen dit live dashboard nu opschalen voor grote terreinen.”

Eenvoudig maar efficiënt

Toch zijn technologische snufjes alléén niet zaligmakend, vindt Anthony Verschuere, shipping manager van ECS. “Wij kennen deze problematiek al sinds de start van het bedrijf vijfentwintig jaar geleden. We beveiligden in Zeebrugge drie sites met camera’s en extra stevig, niet-overklimbaar hekwerk. Een belangrijke beveiligingsfactor is de menselijke waakzaamheid. Wij leren de chauffeurs in onderaanneming waarop ze moeten letten om inklimming – ook buiten het havengebied – tegen te gaan. We betreuren het gebrek aan voldoende bewaakte parkings.”

Ook op het eigen domein is menselijke aandacht cruciaal. “Onze medewerkers worden geleerd om alert te zijn. Soms kunnen kleine zaken een groot verschil maken. Bijvoorbeeld om te voorkomen dat mensen containers openen, vergrendelen we de deuren met een metalen staaf. Eenvoudig, maar zeer efficiënt. Daarnaast zijn wij ook fan van het koppelen van de talrijke openbare en private camerasystemen.”

Roel Jacobus