MSC goed op koers om Maersk in te halen als grootste carrier

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes

De Zwitserse rederij MSC lijkt goed op weg om voor het eerst de grootste containerrederij ter wereld te worden. Dat is mogelijk door een gematigd ambitieus nieuwbouwprogramma en het feit dat Maersk voorlopig geen grote schepen wil bestellen.

Volgens de Franse databank Alphaliner is MSC goed op weg om Maersk in te halen als de grootste carrier in de lijnvaart. De rederij uit Genève exploiteert momenteel een vloot van 587 schepen, samen goed voor een capaciteit van 3.892.732 teu. Het verschil met Maersk (4.126.740 teu) bedraagt nu ongeveer 234.000 teu.

MSC wordt intussen geassocieerd met 35 orders, die samen goed zijn voor nog eens bijna 600.000 slots. Maersks orderboek omvat alleen maar zestien kleine boten voor regionale diensten en blijft beperkt tot 41.674 teu.

Oorlogskas

Het ziet er niet naar uit dat de Denen op korte termijn grote schepen zullen bestellen. CEO Soren Skou verklaarde vorig jaar blij te zijn met een containervloot van zo’n 4 miljoen teu. Het vele geld in de volle oorlogskas wil de directie van Maersk liever spenderen aan de uitbouw van logistieke activiteiten. Skou wil ook wachten met het bestellen van nieuwe schepen tot er meer duidelijkheid is over de haalbaarheid van alternatieve brandstoffen.

Ondanks het grote orderboek, noemt Alphaliner de vlootuitbreiding van MSC ‘gematigd ambitieus’. De verhouding tussen het orderboek en de huidige MSC-vloot bedraagt 16,9%, wat iets meer is dan het marktgemiddelde van ruim 15%, maar nog altijd aanzienlijk minder dan de ratio’s van Evergreen (52,9%), Wan Hai (36,9%) of Zim (35,5%).

Slopen

De Franse consultant becijferde dat MSC voor eind 2023 zo’n 361.000 teu aan extra capaciteit nodig heeft om jaarlijks een bescheiden volumegroei van 3% mogelijk te maken. Het orderboek is groter, maar bevat ook 96.000 teu voor oplevering in 2024. Een deel van de capaciteit van de nieuwbouwschepen zal ook nodig zijn om het slopen van de oudste schepen uit de MSC-vloot mogelijk te maken.

Stefan Verberckmoes