MSC beveiligt elektronische bill of lading met blockchain

Nieuws, Scheepvaart
Julie Desmet
De 'MSC Regulus' opvarend op de Westerschelde
De ‘MSC Regulus’ opvarend op de Westerschelde © Malumax

Na een succesvolle pilootfase introduceert rederij MSC de elektronische bill of lading (eBL) met behulp van het onafhankelijk blockchainplatform ‘WAVE BL’. “Dit kan de weg vrijmaken voor massale adoptie in de scheepvaartindustrie”, zo klinkt het.

“De introductie van een eBL-oplossing is een cruciale stap in de digitalisering van de sector”, meldt André Simha, CDIO (chief digital & information officer) bij MSC. “Van oudsher is de scheepvaartsector sterk afhankelijk van fysieke papieren documenten. Daarvan is de bill of lading het belangrijkste vervoersdocument in de internationale handel. We zijn nu in de positie om een oplossing te introduceren die de weg kan vrijmaken voor massale adoptie van eBL, wat aanzienlijke besparingen voor de scheepvaartindustrie zal betekenen.”

Sneller en veiliger

Voor de ontwikkeling van het project ging MSC in 2019 in zee met logistiek dienstverlener WAVE BL. Het gelijkgenaamde digitaal koeriersplatform is op blockchain gebaseerd waardoor de uitwisseling en het beheer van originele documenten via een beveiligd en gedecentraliseerd netwerk verloopt. “WAVE BL biedt een digitaal alternatief voor alle mogelijkheden die beschikbaar zijn met traditionele printdocumenten, alleen veel sneller en veiliger”, meldt MSC. “Ook zijn elektronische processen veel minder vatbaar voor vervalsing, fraude, verlies of menselijke fouten.”

COVID-19

COVID-19 heeft de zoektocht naar digitale oplossingen bij MSC alleen maar versneld. “Elektronische vrachtbrieven helpen de impact van handelsverstoringen op vrachtstromen tijdens COVID-19 te beperken”, klinkt het bij MSC. “Talloze containers zijn blijven steken in verschillende havens, terminals, depots en magazijnen over de hele wereld omdat de ontvanger niet beschikt over de originele papieren BL die nodig is om de goederen op hun bestemming vrij te geven.”

De rederij pleit al lang voor digitalisering in de scheepvaartindustrie. MSC is onder meer een van de stichtende leden van de Digital Container Shipping Association (DCSA). Recent onderzoek van DCSA wees uit dat indien tegen 2030 de helft van alle vrachtbrieven gedigitaliseerd zijn, de containerscheepvaart jaarlijks 4 miljard dollar kan besparen. MSC nam ook het voortouw in de beveiliging van de containertrafiek op basis van blockchaintechnologie in de Antwerpse haven.

Gebruikers van het WAVE BL-platform kunnen zich aanmelden via de website van MSC

Julie Desmet