Eerste containerschip met lng gebunkerd in Antwerpse haven

Nieuws, Scheepvaart
Julie Desmet
De 'FlexFueler 001' levert vloeibaar aardgas aan containerschip 'Wes Amelie' in Antwerpse haven
De ‘FlexFueler 001’ levert vloeibaar aardgas aan containerschip ‘Wes Amelie’ in Antwerpse haven © Titan LNG

De ‘FlexFueler 001’, de lng-bunkerbarge van Titan LNG, heeft voor het eerst vloeibaar aardgas geleverd aan een containerschip in de Antwerpse haven. De ‘Wes Amelie’ van Unifeeder meerde op 13 april aan bij de terminal van Belgian New Fruit Wharf.

“We bunkeren al 2,5 jaar lng in de haven van Rotterdam. Vandaag slaan we onze vleugels uit in Antwerpen”, vertelt John van der Horst, operations & business developer bij de Deense containerrederij Unifeeder. 

Het containerschip ‘Wes Amelie’ meerde op dinsdag 13 april rond 19.00 uur af bij het overslagbedrijf Belgian New Fruit Wharf (BNFW). Het bunkeren van lng vond plaats voor het laden van de containers en nam ongeveer drie uur in beslag. 

Titan LNG heeft al een tanker bevoorraad met lng en andere type schepen in de Antwerpse haven. Dat doen voor de containervaart vergt een ander paar mouwen. “Het is een andere manier van bunkeren”, vertelt van der Horst. “Op een tanker bijvoorbeeld gelden al specifieke veiligheidsregels. Op een containerschip heb je te maken met bewegende containers die gelost en geladen worden. Dat vergt een heel andere operationele aanpak en is niet alleen nieuw voor ons, maar ook voor Port of Antwerp.”

Veiligheid

“Het grootste verschil met andere brandstoffen is de temperatuur”, gaat hij verder. “Vloeibare lng bedraagt ongeveer -156 °C als het wordt afgeleverd. Hierdoor worden alle pijpen extreem koud en ontstaat ijsafzetting. De bemanningsleden aan boord die bij het ‘vulmanifold’ staan, dragen beschermende kleding tegen de koude. Ook bepaalde gedeelten van het schip rond het manifold worden afgezet als veiligheidszone. Als het bunkeren een aantal keren goed is verlopen en de terminal meer voeling heeft met de operatie, zullen we ook gedurende het los- en laadproces gelijktijdig bunkeren. Zo ver zijn we nog niet, maar iedereen is ervan overtuigd dat het zal lukken.”

Dankbaar

Unifeeder, dochterbedrijf van DP World Group, heeft wisselend 40 tot 45 schepen in zijn vloot die actief zijn in heel Noord-Europa. De rederij zet volop in op lng als duurzame scheepsbrandstof. “Momenteel zijn er plannen om nog eens vier tot vijf andere schepen te retrofitten. Als COVID-19 het toelaat, zal er over een paar maanden een tweede schip in de reeks worden uitgerust met dual-fuel technologie.”

“We zijn enorm dankbaar dat Pieter Vandermeeren van het Havenbedrijf Antwerpen zich sterk heeft gemaakt voor de ontwikkeling van Antwerpen als een lng-bunkerhaven. Ook terminalmanager van BNFW Philippe Schepers heeft een belangrijke rol gespeeld in het realiseren van deze operatie”, besluit hij. 

Julie Desmet