Eerste containerreus uit Suezfile in Antwerpen

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes
Van links naar rechts de 'Marchen Maersk', 'Elly Maersk' en 'MSC Katie'
Van links naar rechts de ‘Marchen Maersk’, ‘Elly Maersk’ en ‘MSC Katie’ © PSA

De 14.424 teu grote ‘Taurus’ ligt vandaag te lossen bij Antwerp Gateway. Het is het eerste grote containerschip dat is doorgekomen na de 6,5 dagen durende blokkade van het Suezkanaal. Voor de Antwerpse terminals kan de stresstest beginnen.

De ‘Taurus’ was op 29 maart het tweede schip in het noordwaartse konvooi van de Rode Zee naar Port Said dat door het Suezkanaal mocht varen, nadat de gestrande ‘Ever Given’ (20.388 teu) daar vlot was getrokken. Het door Evergreen gecharterde schip voer linea recta naar Antwerpen en zit dus helemaal vooraan in de verwachte Suezfile.

Met die file lijkt het voorlopig overigens nog mee te vallen als we alleen maar naar de maritieme kant kijken. De aankomsten van de grote containerreuzen lijkt voorlopig nog redelijk gespreid, maar er komt in de tweede helft van deze maand wel een stijging van het aantal aanlopen op een moment dat sommige terminals zonder Suezfile al moeite hebben om alle inkomende lading te slikken.

Afleiden

De Franse rederij CMA CGM heeft bijvoorbeeld de ‘CMA CGM Vasco De Gama’ (17.859 teu) uit de FAL3 Service op 29 maart naar CSP Zeebrugge Terminal moeten afleiden om daar te lossen, alvorens naar Antwerp Gateway te komen om er te laden. Drie dagen later werd ook de ‘APL Fullerton’ van 17.292 teu uit diezelfde dienst naar Zeebrugge afgeleid wegens congestie in Antwerpen.

Antwerp Gateway ontvangt normaliter drie Far East Services per week. De ‘Taurus’ vaart in de CES Service van Evergreen – de NEU7 Service van de Ocean Alliance – en bij gebrek aan tonnage werd de afvaart na die van de ‘Taurus’ in het Verre Oosten afgelast. De eerstvolgende Antwerpse aanloop van de CES Service is pas op 16 april gepland met de ‘Texas Triumph’ (14.000 teu), die vanavond aan de Sueztransit begint.

Stresstest

De door DP World geëploiteerde terminal behandelt ook megamaxschepen van de AEU3 Service van COSCO Shipping Lines en CMA CGM’s FAL3 Service. Die zullen zich niet gelijktijdig aandienen. In COSCO Shipping Belgiums overzicht van inkomende schepen staat de ‘Cosco Shipping Nebula’ gepland voor 10 april, de ‘CMA CGM Zheng He’ voor 14 april, de ‘Cosco Shipping Virgo’ voor 16 april (zelfde dag als de ‘Texas Triumph’) en de ‘CMA CGM Georg Forster’ op 17 april.

De echte stresstest voor de al overvolle terminal zal over ruim een week volgen. De data van de aanlopen kunnen wel nog wijzigen indien schepen in voorgaande havens vertraging oplopen, waardoor ze ook later in Antwerpen arriveren.

MPET

Bij de MSC PSA European Terminal (MPET) aan de overzijde van het Deurganckdok wordt op 11 april de ‘Munkebo Maersk’ (18.340 teu) uit de AE55/Griffin Service verwacht. Dat is het eerste voor Antwerpen bestemde schip van het 2M Vessel Sharing Agreement van Maersk en MSC, dat na de Suezblokkade mocht doorvaren.

Daags nadien wordt de ‘MSC Rapallo’ uit de AE6/Lion Service verwacht en op 15 april is het de beurt aan de ‘Ebba Maersk’ uit de AE7/Condor Service. De ‘MSC Amsterdam’ uit de AE6/Lion die eerst via Kaap de Goede Hoop werd omgeleid, maar uiteindelijk toch nog omdraaide om gisteren 6 april door Suez te varen, wordt op 17 april bij MPET verwacht.

De gezamenlijke terminal van de MSC-dochter TIL en PSA had in het verleden al wel eens drie schepen uit Far East Services gelijktijdig tegen de kant (zie foto). Het dreigt opnieuw even druk te worden met de verwachte aankomsten van de ‘MSC Alexandra’ op 20 april, de ‘Marchen Maersk’ op 21 april, de ‘MSC Hamburg’ op 24 april, de ‘MSC Sveva’ en de via Zuid-Afrika omgevaren ‘Elly Maersk’ samen op 26 april, en de ‘Moscow Maersk’ op 28 april. Dit opnieuw onder het grote voorbehoud dat deze schepen intussen niet vertraagd worden in andere Europese aanloophavens.

Kaai 913

Voor de Noordzee Terminal van PSA (Kaai 913), waar drie wekelijkse Far East Services van THE Alliance behandeld worden, is de situatie vergelijkbaar. Daar wordt het iets drukker dan gewoonlijk vanaf de aanloop van de ‘ONE Swan’ op 17 april, gevolgd door de ‘ONE Wren’ op 19 april, de ‘YM Wellspring’ op 20 april en de ‘MOL Truth’ op 23 april.

Dat de aankomsten van de containerreuzen voorlopig nog redelijk gespreid lijken, wil helemaal niet zeggen dat de congestieproblemen zullen meevallen. Veel hangt ook af van de call sizes per aanloop, die uiteindelijk bepalen hoeveel containers de intens belaste terminals moeten slikken.

Stefan Verberckmoes