DP World Antwerp bouwt nieuw tankstation voor havenvoertuigen

Nieuws, Scheepvaart
Julie Desmet
Pompen van de nieuwe tankinstallatie voor DP World op de Antwerp Gateway terminal
Pompen van de nieuwe tankinstallatie voor DP World op de Antwerp Gateway terminal © Hamer België

Terminaluitbater DP World legt een nieuwe tankinstallatie aan voor straddle carriers en kleine havenvoertuigen aan Kaai 1700 in de Antwerpse haven. De installatie is de grootste, meest milieuveilige en performante in zijn soort in Europa.

De tankinstallatie maakt deel uit van het zesjarig investeringsplan van bijna 200 miljoen euro dat DP World Antwerp is gestart om tegen 2025 de capaciteit van Antwerp Gateway met een derde te verhogen tot 3,4 miljoen teu. “We willen meer containers stapelen op dezelfde ruimte. Dit doen we door middel van automatisering en verbetering van de efficiëntie”, meldt Kris Thieren, woordvoerder van DP World. 

De module komt op de nieuwe straddle carrierparking vlakbij het nieuwe operationele gebouw aan het Deurganckdok. Straddle carriers en kleine havenvoertuigen zoals heftrucks en terminalwagens zullen hier diesel kunnen tanken. Zowel de tanks als het nieuwe hoofdkwartier worden eind juni 2021 opgeleverd. De oude tankplaats ruimt plaats voor containers.

Zes strads tegelijk

De tankinstallatie kan zes machines tegelijkertijd bedienen aan 200 liter diesel per minuut per machine. Het systeem is ook uitgerust met een automatische back-up indien een van de pompen defect is. Hierdoor wordt het tanken niet onderbroken. Een innovatief dashboardsysteem met gegevens van de tankinstallatie en de straddle carriers zorgt voor een nauwgezette opvolging en planning van de tankbeurten waardoor minder tankplaatsen nodig zijn.

De installatie is ook beveiligd tegen lekkages en verbonden met een lucht-unit voor het opblazen van de banden met een ingebouwde veiligheidsbarrière om de pomp vanop een veilige afstand te bedienen.

Hybride

Milieuveiligheid en duurzaamheid staan centraal in het expansieplan. DP World Antwerp vervangt sinds 2018 zijn klassieke straddle carriers stapsgewijs door hybride exemplaren. In 2020 was 70% van het straddle carrierpark op Antwerp Gateway hybride, in 2021 worden er nog eens extra hybride machines bijbesteld.

Daarnaast investeert DP World in een tweede railkraan, vier bijkomende kadekranen en zeventien extra modules met automatische stapelkranen (ASC’s). 

Julie Desmet