CLdN-schip vaart nieuwe DFDS-dienst Calais-Sheerness

Nieuws, Scheepvaart
Roel Jacobus
De 'Acacia Seaways'
De ‘Acacia Seaways’ © DFDS

CLdN leent de van DFDS gekochte ‘Gothia Seaways’ nu ‘Maxine’, weer aan DFDS uit voor de nieuwe dienst voor onbegeleide vracht Calais-Sheerness. Nog bij DFDS wordt ex-‘Meleq’ nu ‘Acacia Seaways’ wordt herenigd met haar ‘bloemige’ zusterschepen.

De Deense roro-operator DFDS geeft meer uitleg over de bedoeling van de dubbele scheepsruil met CLdN. “Vorige week verkochten we de ‘Gothia Seaways’ aan CLdN, die door de Luxemburgse groep meteen werd omgedoopt in ‘Maxine’”, licht woordvoerder Andreas Dahl Jensen van DFDS toe. “De nieuwe kapitein van CLdN verving op 15 april de vlag van Litouwen door die van het eiland Man. Wij hebben de ‘Maxine’ onmiddellijk terug gecharterd om vanaf 1 juni in zetten op onze nieuwe dienst voor onbegeleide vracht Calais-Sheerness.”

Daags nadien verwelkomde DFDS in omgekeerde richting de ‘Meleq’. “Dit is een gelijkaardig schip als onze ‘Gardenia Seaways’ en ‘Tulipa Seaways’. Ze zijn allen gebouwd op de Duitse werf Flensburger Schiffbau-Gesellschaft, hebben een lengte van 210 meter en capaciteit voor 262 trailers op 4.076 lijnmeters. We noemen ze onze bloemenschepen en doopten daarom de nieuwkomer om tot ‘Acacia Seaways’ (foto). Onze crew verving de Belgische vlag door die van Litouwen. Toch blijft het schip voor CLdN varen: het werd door de Luxemburgse groep meteen terug gecharterd voor het continueren van de dienst Zeebrugge-Purfleet-Esbjerg.”

Eerst continuïteit, dan flexibiliteit

“Wij doen deze wissel binnen onze strategie van flexibiliteit binnen de vloot”, vervolgt Andreas Dahl Jensen. “Op de lange termijn zien we meer mogelijkheden voor de ‘Acacia Seaways’ dan voor de ‘Gothia Seaways’, nu de ‘Maxine’. De korte periode van terugcharteren gebeurt met het oog op continuïteit op de korte termijn. Wij zullen de ‘Maxine’ in april en mei eerst verder laten varen in ons Baltische netwerk, vooraleer het schip te verplaatsen naar onze nieuwe dienst Calais-Sheerness vanaf 1 juni.”

CLdN gaf nog geen toelichting over de toekomstplannen met de vlootverschuivingen.

Roel Jacobus