Wan Hai Lines krijgt groen licht voor megabestelling

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes
Wan Hai Lines nam in maart 2021 de 'Wan Hai 326' (3.055 teu) in de vaart
Wan Hai Lines nam in maart 2021 de ‘Wan Hai 326’ (3.055 teu) in de vaart © JMU

Deze week raakte bekend dat Wan Hai Lines opnieuw een tweedehands panamaxschip heeft overgenomen van CMB. De ambitieuze Taiwanese carrier wil nu ook nog eens een miljard dollar spenderen aan de bouw van negen nieuwe schepen van 13.000 teu.

Wan Hai is vooral actief als intra-Aziatische carrier, maar breidt momenteel ook de activiteiten op de trans-Pacific verder uit. De Taiwanese carrier is net als MSC bijzonder actief op de tweedehandsmarkt om de eigen vloot verder uit te breiden.

Deze week raakte bekend dat Wan Hai de ‘Toucan Hunter’ (4.178 teu) voor 21 miljoen dollar heeft overgenomen van de Belgische groep CMB, die in de containersector actief is via de dochter Delphis. Het is al het twaalfde schip dat de Taiwanese rederij tweedehands heeft gekocht in de voorbije vijf maanden. Eerder verkocht CMB ook al de ‘Teal Hunter’ en ‘Harrier Hunter’ aan de Taiwanezen.

Grootste in vloot

De raad van bestuur van Wan Hai Lines heeft intussen het licht op groen gezet voor een bestelling van negen nieuwe containerschepen van 13.000 teu, die de grootste in de vloot zullen worden. Over de bouw van die neopanamaxschepen wordt momenteel onderhandeld met onder andere Hyundai Heavy Industries. De waarde van de bestelling zal rond een miljard dollar schommelen.

Elfde grootste ter wereld

Wan Hai is momenteel de elfde grootste containerrederij ter wereld met een vlootcapaciteit van 329.390 teu. Zelfs zonder de negen nieuwe recordschepen heeft de rederij al een groot orderboek, dat 20,6% van de huidige capaciteit vertegenwoordigt. Japan Marine United zal de komende jaren nog vijftien schepen van ruim 3.000 teu aan Wan Hai leveren (foto). De andere elf eenheden krijgen een capaciteit van 2.038 teu en zijn in aanbouw bij Guangzhou Wenchong.

Stefan Verberckmoes