Telex: Containerhavens Europa, brexit-helpdesk, DB Cargo en DP World

Nieuws, Scheepvaart
Koen Heinen
Tabel met de 15 grootste containerhavens in Europa
Tabel met de 15 grootste containerhavens in Europa © Theo Notteboom

Antwerpen blijft tweede in de top 15 van grootste containerhavens in Europa, het lng-laadstation voor trucks in Zeebrugge boekt een nieuw maandrecord en de Vlaamse brexit-helpdesk kreeg al 627 vragen.

CONTAINERHAVENS EUROPA –

De haven van Antwerpen behoudt de tweede plaats in de top 15 van Europa’s grootste containerhavens in 2020 en kon als enige positieve groeicijfers voorleggen ten opzichte van 2019 (+1,4%). De top 15 is samengesteld door professor Theo Notteboom. Rotterdam blijft de grootste Europese haven. De Italiaanse Med-hub Gioia Tauro is de snelste stijger in de lijst en noteerde een sterke groei van 26,6% dankzij meer MSC-containerstromen. Ook Piraeus en Gdansk maakten ten opzichte van 2007 een grote sprong voorwaarts. In de wereldranglijst behoudt Antwerpen de veertiende plaats. Rotterdam blijft op de elfde plek. (JD)

BREXIT-HELPDESK –

Sinds zijn ontstaan in 2018 kreeg de brexit-helpdesk van de Vlaamse overheid al 627 vragen. De helpdesk is het eerste aanspreekpunt voor alle bedrijven, ondernemers en exporteurs die met vragen zitten over de brexit. De meest getroffen provincies maken het meest gebruik van de helpdesk: Antwerpen (29%) en West-Vlaanderen (28%). De vragen gingen vooral over douane- en invoerformaliteiten. (MDV) 

FLUXYS LNG –

Het lng-laadstation voor trucks van Fluxys in Zeebrugge boekte in februari met 438 laadbeurten een nieuw maandrecord. Vandaag maakte het gasinfrastructuurbedrijf ook bekend dat het door de investeerders van een nieuwe lng-terminal in de haven van Hamburg is aangeduid als industriële partner. De Hanseac Energy Hub wordt tegen 2025 gebouwd en zal vloeibaar aardgas leveren aan de scheepvaart, zwaar wegvervoer, chemische industrie en distributie via het spoor, de weg en bunkerschepen. (RJ)

EUROTUNNEL –

Eurotunnel kreeg van de Association Française de Normalisation (AFNOR) een score van 100 procent voor het toepassen van de maatregelen tegen de verdere verspreiding van COVID-19 in de omgang met vrachtwagenchauffeurs. AFNOR onderzocht op 22 en 23 februari zowel in Coquelles als Folkestone alle stappen in het traject van de check-in en ontvangstruimtes tot de transferbussen en de groepswagons. (RJ)

DB CARGO –

De Duitse spooroperator DB Cargo wil zijn goederenvolume op het spoor in de komende tien jaar verdubbelen. De operator verwacht een snel herstel van het volume dit jaar na de terugval door de coronacrisis. De vrachtdivisie van Deutsche Bahn is al tien jaar verlieslatend en de nieuwe algemeen directeur Sigrid Nikutta wil het tij keren door de kosten laag te houden en de goederenvolumes jaarlijks sterk uit te bouwen. Ze gelooft in een verdubbeling tegen 2031. DB Cargo controleert ongeveer de helft van het spoorvervoer in Duitsland en 60% van het volume is internationaal verkeer. (KH)

HOOGOVEN –

Staalgigant ArcelorMittal huldigde in Gent haar vernieuwde hoogoven in. De operatie die ongeveer een half jaar in beslag nam, zal leiden tot een efficiënter brandstofverbruik, de recyclage van houtafval en de injectie van gassen en plastics. “Na deze ingreep zal de hoogoven zich perfect lenen om onze klimaatdoelstellingen te realiseren”, zegt Manfred Van Vlierberghe, CEO van ArcelorMittalBelgium. Tegen 2050 wil ArcelorMittal klimaatneutraal zijn. (YD) 

DP WORLD –

Terminaloperator DP World heeft de Multipurpose Terminal in de haven van Luanda in gebruik genomen nadat het de 20-jarige concessie had verworven. Het wil van de terminal een nieuwe handelshub maken langs de westkust van Zuid-Afrika. DP World investeerde 190 miljoen dollar in de terminal voor onder meer nieuw equipment en nieuwe gebouwen. Voor de terminaloperator is het de achtste haven in zijn netwerk in Afrika en het Midden-Oosten. (KH)