Oproep CMB en DFDS aan Europa: “Zet in op waterstof en ammoniak”

Nieuws, Scheepvaart
Julie Desmet
Alexander Saverys
Alexander Saverys © CMB

In een open brief aan de Europese Commissie vragen de Antwerpse redersgroep CMB en roro-operator DFDS om volop in te zetten op het gebruik van groene waterstof en ammoniak in de scheepvaart. “Lng en biobrandstof stoten te veel CO2 uit”, klinkt het.

Grootspelers uit de maritieme sector – waaronder CMB en DFDS – roepen samen met de milieulobby Transport & Environment op om groene waterstof en ammoniak naar voren te schuiven als ‘de scheepsbrandstoffen van de toekomst’. Via het initiatief ‘FuelEU Maritime’ willen de partners dat de Europese Unie eist dat alle schepen die Europese vracht vervoeren, geleidelijk overschakelen. Marktbelemmeringen en onzekerheden moeten daarbij worden weggewerkt. 

Schaalbaar 

De twee soorten brandstoffen kunnen volgens de partijen in voldoende hoeveelheden worden geproduceerd om de sector emissievrij te maken en zo bij te dragen aan Europa’s doelstelling om tegen 2050 klimaatneutraal te zijn. 

Biobrandstoffen zouden geen groen alternatief bieden. “Biobrandstoffen op basis van gewassen zijn schadelijker dan fossiele brandstoffen en beperkt beschikbaar”, klinkt het in de brief. “De oplossingen moeten worden gezocht in technologieën die zowel duurzaam als schaalbaar zijn.”

“De productie zal wereldwijd zo’n 1,4 biljoen euro aan kapitaal vergen”, klinkt het verder. “Dit is een kans voor de Europese Commissie om nieuwe banen te creëren en duurzame economische groei te ondersteunen. Het zijn het soort investeringen die nodig zijn om Europa uit de economische slop te halen.”

Voortrekker Maersk

In mei 2020 bundelde het Deense DFDS nog zijn krachten met rederij Maersk om een productiefaciliteit voor waterstof en ‘e-fuels’ te bouwen. Tegen 2026 moet de ‘Power-to-X ammonia’-productiefaciliteit in Denemarken hun schepen met groene ammoniak kunnen bevoorraden. Sinds begin maart 2021 heeft Maersk ook zijn eigen ‘Head of Future Fuels’ in huis en wil de rederij in 2023 zijn eerste koolstofneutrale containerschip in de vaart hebben. 

Lng-dispuut

Binnen de ‘brandstoffen van de toekomst’ krijgt lng ook bij Maersk geen plaats. De rederij uitte tijdens het World Economic Forum op 25 februari 2021 zijn bezorgdheid dat lng, onder meer gebruikt door concurrenten CMA CGM, Hapag-LLoyd en ZIM, een vervuilende fossiele brandstof zou zijn en te veel in de gunst van regelgevers en financiers komt.

Rodolphe Saadé, CEO van CMA CGM, reageerde scherp: “Misschien is lng niet de technologie van de toekomst, maar in plaats van kritiek te leveren is het belangrijker om nu actie te ondernemen.”

In april 2021 zal de Europese Commissie haar FuelEU Maritime Initiative voorstellen. 

Julie Desmet