MSC op kop in nieuwe ordergolf met twintigtal orders 15.500 teu

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes

De Zwitserse rederij MSC is van plan om in China 20 tot 27 containerschepen van 15.500 teu te bestellen bij China State Shipbuilding Corporation. Dat grote staatsbedrijf mikt ook op een groot order van COSCO Shipping Lines.

Sinds oktober vorig jaar worden weer volop grote containerschepen besteld, waarbij de verhouding tussen het totale orderboek en de huidige vloot in zes maanden tijd van 8,8% naar 15,3% is gestegen. MSC liet zich niet onbetuigd en zit volgens de Franse databank Alphaliner achter orders voor tien schepen van 24.000 teu, vier van 15.900 teu en vijf van 12.200 teu. Volgens onbevestigde bronnen is de Zwitserse carrier ook nog eens de charterer van tien schepen van 15.000 teu die Zodiac Maritime onlangs bestelde.

Het is opvallend dat alle grote bestellingen de voorbije maanden in Zuid-Korea, Japan en bij de private Chinese werf Yangzijiang Shipbuilding geplaatst werden. China State Shipbuilding Corp (CSSC) was met Jiangnan Shipyard en Hudong wel in de running voor een deel van de twintig schepen van 15.000 teu die Evergreen wil laten bouwen, maar vandaag bevestigde die Taiwanese rederij dat de Zuid-Koreaanse scheepswerf Samsung Heavy Industries (SHI) alle twintig schepen van die nieuwe reeks mag leveren.

Intentieverklaringen

CSSC lijkt nu wel nieuwe opdrachten te zullen binnenhalen in een volgende ronde. MSC plaatste nog geen vaste bestellingen, maar tekende naar verluidt al intentieverklaringen met zowel Dalian Shipbuilding als Guangzhou International Shipyard voor telkens vijf schepen met vijf opties, wat het totaal dus op twee keer tien eenheden brengt. Met een derde werf uit de CSSC Group, COSCO Shipping Heavy Industry Yangzhou onderhandelt MSC nog voor de bouw van eventueel nog zeven eenheden van 15.500 teu.

CSSC hoopt nog op nieuwe opdrachten van de Chinese staatsrederij COSCO Shipping Lines. Die stond aanvankelijk aarzelend tegenover de mogelijkheid om containerreuzen op lng te laten varen. Nu de Franse alliantiepartner CMA CGM steeds meer dual-fuelschepen in de vaart neemt en de politieke druk uit Beijing om te vergroenen toeneemt, overweegt de Chinese carrier toch een nieuw nieuwbouwproject.

Wan Hai

De Taiwanese rederij Wan Hai heeft deze week op haar beurt vijf compacte neopanamaxschepen van 13.200 teu besteld. De raad van bestuur had groen licht gegeven om negen schepen te laten bouwen, maar in een eerste order bij Hyundai Heavy Industries houdt Wan Hai het dus voorlopig bij vijf nieuwbouwschepen.

Stefan Verberckmoes