Laks onderhoud verklaart brand ‘Finlandia Seaways’ Zeebrugge-Rosyth

Nieuws, Scheepvaart
Roel Jacobus

Een Brits onderzoekrapport noemt gebrekkig en verkeerd motoronderhoud als aanleiding van de brand op de ‘Finlandia Seaways’ tussen Zeebrugge en Rosyth in april 2018. Daarmee ging tegelijk de DFDS-dienst naar Schotland in vlammen op.

Bijna drie jaar geleden, op maandag 16 april 2018, ontstond brand in de machinekamer van de ‘Finlandia Seaways’. Het in Litouwen geregistreerde roroschip was voor DFDS onderweg in de vaste dienst tussen Zeebrugge en Rosyth (Edinburg). Elf zeemijlen buiten de kust van het Oost-Engelse Lowestoft, brak een drijfstang in de hoofdmotor. Door de klap vlogen machineonderdelen in het rond en ontstond een hevige brand. De bemanning kon het vuur binnen de twintig minuten blussen maar een technicus die tijdens het incident in de machinekamer aanwezig was, raakte zwaar gewond. Hij werd overgevlogen naar een Brits hospitaal en herstelde.

De Britse Marine Accident Investigation Branch (MAIB) publiceerde nu het rapport van het technisch onderzoek, dat leest als een episode van het populaire tv-programma Air Crash Investigation. Het onderzoek liep in samenwerking met het Litouwse ministerie voor transport en de machinefabrikant MAN Diesel & Turbo SE. “Een drijfstang van de hoofdmotor brak doordat de onderhoudsaannemer (niet in Zeebrugge maar in het Litouwse Klapeida, red.) bij het vervangen van onderdelen, verkeerd te werk was gegaan. Dat leidde tot een verhoogd risico op breuken en metaalmoeheid. Daarnaast was er sprake van laks onderhoudsmanagement, het onvoldoende volgen van de fabrieksinstructies voor het vervangen van onderdelen en zwak extern toezicht op het motoronderhoud.”

Geen zuurstofmaskers

De MAIB is ook kritisch voor de veiligheidsmaatregelen. “Hoewel het blussysteem met koolstofdioxide snel werkte, had de technicus bijzonder veel geluk dat hij het ongeval overleefde. Er waren immers geen voorzieningen voor zuurstofmaskers.” De technicus liep door de rook zware verwondingen op aan de longen, nieren en ogen.

Opmerkelijk is dat al in juli 2018 op aangeven van de technische vaststellingen door het MAIB en het Litouwse ministerie van transport, de motor van het zusterschip ‘Botnia Seaways’ werd aangepast om een soortgelijk ongeval te vermijden. “Sindsdien ondernamen scheepsoperator DFDS Seaways AB-Lithuania en onderhoudsaannemer Diesel Service Group veel actie voor een beter veiligheidsbeleid.”

Einde Schotlanddienst

De brand aan boord van de ‘Finlandia Seaways’ bleef voor Zeebrugge niet zonder gevolgen. Het schip verrichtte drie roundtrips per week met Rosyth nabij de Schotse hoofdstad Edinburgh. Maar de dienst was jaren een financieel zorgenkind dat door DFDS boven water gehouden werd met herhaaldelijke steun van de Schotse overheid. Tijdens het maandenlang uitvallen van de ‘Finlandia Seaways’, verschoven een aantal vaste klanten naar een inderhaast door P&O Ferries ingerichte spoorconnectie van het Midden-Engelse Hull naar Schotland. Uiteindelijk werd de dienst Zeebrugge-Rosyth niet herstart. DFDS vaart vandaag wel naar Immingham nabij Hull.

De ‘Finlandia Seaways’ bleef na reparatie in dienst bij DFDS. Het schip, gebouwd in 2000 en 162 meter lang, vaart tegenwoordig onder Deense vlag tussen Klapeida (Litouwen) en Karlsham (Zweden).

Roel Jacobus