‘HMM Nuri’ vertrekt op maidentrip naar Antwerpen (+foto’s)

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes
De 'HMM Nuri' (16.010) in zijn eerste laadhaven, Busan
De ‘HMM Nuri’ (16.010) in zijn eerste laadhaven, Busan © HMM

De nagelnieuwe ‘HMM Nuri’ (16.010 teu) vertrekt vandaag in Busan op maidentrip naar Noord-Europa. Daarmee is de Zuid-Koreaanse rederij HMM begonnen aan de tweede fase van haar ambitieuze vlootuitbreidingsprogramma.

HMM nam vorig jaar al twaalf megamaxschepen met een capaciteit van bijna 24.000 teu in de vaart tussen de Far East en Noord-Europa. Een tweede reeks nieuwbouwschepen van 15.000 teu was aanvankelijk voor de trans-Pacific voorzien, maar intussen luidt het dat die neopanamaxschepen geschikt zijn om op tal van vaargebieden te worden ingezet.

De ‘HMM Nuri’ werd vorig weekend als eerste uit de reeks in de vaart genomen in de FE4 Service van THE Alliance tussen de Far East en Noord-Europa. Die dienst loopt ook Antwerpen aan, waar de containerreus op 2 mei aan de Noordzee Terminal (PSA) verwacht wordt. Volgend weekend vervoegt het zusterschip ‘HMM Gaon’ al diezelfde loop. De andere zes zusterschepen zullen allemaal tegen juni in de vaart zijn. De ‘HMM Gaon’ werd overigens deze ochtend gedoopt in Ulsan, waarbij de echtgenote van de minister van Oceaan en Visserij als doopmeter optrad (tweede foto).

Grootste

De nieuwe neoapanamaxschepen van HMM zijn met een nominale capaciteit van 16.010 teu de grootste om door het Panamakanaal te kunnen varen. Die hoge capaciteit wordt wel alleen maar gehaald wanneer ze nokvol worden gestouwd, wat in de praktijk niet gebeurt. Hun lengte en breedte zijn met 366 meter en 51 meter (twintig rijen containers) overigens vergelijkbaar met de ‘MSC Daniela’ van 13.798 teu, die als allereerste schip van dat type eind 2008 in de vaart kwam.

Stefan Verberckmoes