CEO Boskalis: “Klus in Suezkanaal kan weken duren”

Nieuws, Scheepvaart
Adrie Boxmeer
De 'Ever Given' (20.388 teu) blokkeert het Suezkanaal
De ‘Ever Given’ (20.388 teu) blokkeert het Suezkanaal © Instagram / Julianne Cona

Het vlot trekken van de ‘Ever Given’, die het Suezkanaal blokkeert, kan dagen tot zelfs weken duren. Dat heeft Peter Berdowski, CEO van bergingsbedrijf Boskalis, gisteren op de Nederlandse tv gezegd. Boskalis is gevraagd om het schip te bergen.

Medewerkers van Boskalis zijn sinds deze donderdagochtend 4.00 uur bij de ‘Ever Given’. Ze hebben inmiddels de situatie ter plekke geïnspecteerd. Op de thuisbasis van Boskalis in Papendrecht bij Rotterdam is op basis van satellietbeelden en informatie van de bouwer en de rederij van het schip, een inschatting gemaakt van wat er bij het vlot trekken allemaal komt kijken.

Zware walvis

Peter Berdowski, CEO van Boskalis, vertelde daarover gisteravond in het Nederlandse tv-programma Nieuwsuur: “Het Suezkanaal is niet over de gehele breedte even diep. Er is een laan in het midden van 25 meter diep, maar vrij snel daarna neemt de diepte af tot 15 meter en aan de oevers is het nog minder. De ‘Ever Given’ steekt 15,7 meter diep. Het probleem is dat het schip niet met zijn neus en kont tegen de rand aan ligt, maar dat het heel fors op beide taluds is geschoven. Je ziet aan de roestbruine onderkant van het schip dat het echt omhoog gekomen is en zeker aan de voorkant een meter op het talud is geschoven, als een hele zware walvis op het strand.”

Twintigduizend volgeladen containers

Op het schip liggen twintigduizend volgeladen containers. Berdowski: “Er ligt dus een enorm gewicht op beide taluds, zeker aan de achterkant van het schip waar de motoren zijn. Het tij helpt ons ook niet, dat is in het Suezkanaal maar 40 tot 50 cm. Ze hebben het geprobeerd bij hoogtij, maar dat is niet gelukt.”

Twaalf sleepboten

Berdowski maakte een vergelijking met het vlot trekken door Boskalis van een schip onlangs op de Elbe, dat op een zandplaat was gelopen. “Daar kon het schip onmogelijk losgetrokken worden vanwege het gewicht dat het had toen het vastliep. Waar je dan mee begint, is de olie eruit te halen, maar ook het ballastwater. Als dat nog niet voldoende is, kun je containers eraf halen. Op de Elbe hebben we ook een deel van de oever weggebaggerd. Als dat allemaal gelukt is, moet je vervolgens zorgen voor voldoende trekkracht door sleepboten. Op de Elbe hadden we twaalf slepers nodig.”

Enkele weken

Als de operatie om de ‘Ever Given’ vlot te trekken een vergelijkbare omvang krijgt als de berging op de Elbe, dan moet Boskalis dus veel materiaal naar het Suezkanaal vervoeren. Berdowski wilde niet op de zaken vooruitlopen, maar vermoedde dat het hierdoor een langdurige operatie kan worden. “Het is nog te vroeg om daar definitieve uitspraken over te doen, maar ik schat dat het dagen tot enkele weken kan gaan duren.”

Adrie Boxmeer