Achterkant van ‘Ever Given’ los (update)

Nieuws, Scheepvaart
Bart Timperman
Boskalis zet onder andere de Nederlandse zeesleepboot 'ALP Guard' in om de 'Ever Given' vlot te trekken
Boskalis zet onder andere de Nederlandse zeesleepboot ‘ALP Guard’ in om de ‘Ever Given’ vlot te trekken © SCA

Er was grote euforie maandagochtend op de sleepboten die de ‘Ever Given’ – in Suez gestrand – proberen vlot te trekken. Het goede nieuws: er kwam eindelijk beweging in het schip. Het slechte nieuws is dat alleen de achtersteven vrijkwam.

Update 29/03 10.30 uur

De eerdere melding dat het ship weer zou drijven, lijkt een te optimistische inschatting. Op satellietbeelden is te zien dat het schip al een pak minder dwars ligt. De achtersteven kwam los en werd van de kant weggetrokken naar het midden van de vaargeul.

“Vanochtend vroeg zijn ze zoals gepland met de eerste zeesleper die daar gearriveerd is, aan de achterkant gaan trekken”, zegt Peter Berdowski, CEO van de groep Boskalis, waartoe het bergingsbedrijf Smit Salvage behoort. “Het schip kwam redelijk snel in beweging. Daardoor is de achterkant nu los”. De bergers zagen dat als het eenvoudigste deel van de opdracht.

Ballastwater achteraan

“De uitdaging ligt nog altijd in het lostrekken van de voorkant, want daar moet je nog over die kleilaag heen schuiven met de enorme last die op het schip ligt”, aldus nog Berdowski. “De komende uren komt er een tweede zware sleepboot. In de loop van deze maandag wordt een tweede poging gedaan.” Voor de bergers begint de tijd te dringen. De komende dagen zal het waterniveau bij hoogwater boven het gemiddelde liggen, maar daarna komt er een einde aan de huidige reeks van springtijen.

Het lostrekken van de achtersteven heeft de kansen op een succesvolle berging doen stijgen. Er kan nu extra ballastwater achteraan ingenomen worden, zodat het schip daar nog dieper zal liggen en de voorsteven makkelijker omhoog komt. Een woordvoerder van Boskalis schat dat de kans op het lostrekken van de containerreus in de loop van deze week, nu gestegen is naar 70%. Met de komst van de Italiaanse zeesleepboot ‘Carlo Magno’ die de Nederlandse zeesleper ‘ALP Guard’ komt versterken, verhoogt Boskalis ook de trekkracht ter plaatse.

Onduidelijkheid

De Suez Canal Authority (SCA) heeft intussen officieel gereageerd, maar stelt de zaken veel rooskleuriger voor dan ze zijn. De voorzitter van SCA, admiraal Osama Rabie, meldde in de loop van maandagochtend dat de berging succesvol verlopen was en dat het schip weer vlot is. “De achterkant van het schip ligt nu 102 meter van de oever weg in plaats van vier meter.”

Het feit dat Rabie de woorden ‘succesful refloating’ in de mond nam, zorgt voor heel wat misverstanden. Tal van internationale scheepvaartmedia nemen deze ochtend die woorden over en melden dat het Suezkanaal weer snel vrij zal zijn. Er worden ook volop felicitaties aangeboden, terwijl dat eigenlijk nog te vroeg is. De admiraal schrijft overigens in zijn reactie ook dat de werkzaamheden tijdens het volgende springtij worden voortgezet. “Het schip zal dan terug volledig in het midden van de vaargeul gepositioneerd worden”, klinkt het al zegezeker.

Maersk

In de loop van het weekend zijn steeds meer grote schepen van hun koers afgeweken omdat ze nu via Kaap de Goede Hoop varen. De Deense rederij Maersk laat al vijftien grote containerschepen omvaren. Het gaat onder andere om de ‘Elly Maersk’ (17.816 teu) en de ‘Marchen Maersk’ (18.340 teu), die voor respectievelijk de AE7/Condor- en AE55/Griffin-diensten op weg zijn van het Verre Oosten naar Antwerpen. Ook de 2M-partner MSC stuurt de ‘MSC Amsterdam’ (16.652 teu) uit de AE6/Lion Service nu via Zuid-Afrika naar Antwerpen.

Maersk legt uit dat die beslissingen niet lichtzinnig genomen werden, omdat de rederij beseft dat haar klanten of ontvangers daardoor langer op hun lading moeten wachten. De files aan beide kanten van het Suezkanaal zijn intussen wel zó groot geworden, dat er bij een eventuele snelle heropening lange wachttijden zullen zijn, die wellicht evenveel vertraging zullen opleveren als het omvaren via de Kaap.

Bart Timperman, Adrie Boxmeer, Stefan Verberckmoes