Alle Vlaamse havens groeien behalve Vlaamse deel North Sea Port

Nieuws, Scheepvaart
Roel Jacobus

De Mobiliteitsraad Vlaanderen maakt bekend dat het Vlaamse gedeelte van North Sea Port in de eerste negen maanden van dit jaar 24,3 miljoen ton maritieme trafiek behandelde. Dat is 2,2% minder overslag dan in dezelfde periode vorig jaar. Deze informatie van de Mobiliteitsraad biedt een interessante blik omdat de Belgisch-Nederlandse fusiehaven sinds 2017 alleen communiceert met cijfers van het totale havengebied in Oost-Vlaanderen en Zeeland. Ook vandaag wenste het havenbestuur niet officieel te reageren op een vraag om toelichting met betrekking tot de uitsplitsing.

De lichte terugval komt er ondanks het sterkste kwartaal ooit in ‘North Sea Port Flanders’: 8,93 miljoen ton in het tweede kwartaal. Het eerste en derde kwartaal waren elk goed voor 7,68 miljoen ton. Uit bijkomende informatie van de Vlaamse Havencommissie blijkt dat vloeibare bulk (+7%) en de bescheiden containertrafiek (+75%) stegen. Droge bulk (-3,9%), roro (-8,1%) en stukgoed (-6,8%) gingen achteruit.

Andere havens vooruit

Van de andere Vlaamse havens was al gekend dat ze in de eerste drie kwartalen vooruitgingen. In Antwerpen werd 179 miljoen ton geladen en gelost. Dat is 1,1% meer dan in dezelfde periode vorig jaar. De overslag van containers (+5,7%) en droog massagoed (+9,5%) steeg gevoelig.

Zeebrugge ging ten opzichte van de eerste drie kwartalen van 2018 zelfs met 11,2% vooruit tot 33,1 miljoen ton. De stijging zat er in roro (+4,6%), containers (+2,2%), droge bulk (+4,1%) maar vooral in vloeibare bulk (+55%) dankzij de grote aanbreng van vloeibaar aardgas.

In Oostende lag de totale overslag in de eerste drie kwartalen met 0,23 miljoen ton 2,8% hoger dan in dezelfde periode van 2018.

Roel Jacobus