Uitzonderlijk manoeuvre in Antwerpen voor recordversassing (+ foto’s)

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes

Grote containerschepen die in het Deurganckdok afmeren, zwaaien altijd op de Schelde en varen achteruit het tijdok in. Vorige vrijdag draaide de 14.993 teu grote ‘Sajir’ zonder zwaaimanoeuvre het Deurganckdok in met bestemming Kieldrechtsluis. Begeleid door drie sleepboten met voorop de ‘Union Jade’ (tweede foto), meerde het containerschip in de sluis af (derde foto), om na de schutting door te varen naar Kaai 1229 van het Vrasenedok.

De ‘Sajir’ vaart in de FE4 Service van THE Alliance tussen Noord-Europa en de Far East. Schepen van THE Alliance komen normaal gezien nooit in het Deurganckdok, omdat de alliantie in de Scheldehaven de terminals van PSA op rechtoever gebruikt. Het Deurganckdok wordt hoofdzakelijk ingepalmd door MSC/2M (bij MSC PSA European Terminal – MPET) en de Ocean Alliance (bij Antwerp Gateway).

Deklading

Het containerschip van Hapag-Lloyd wordt tijdens een trip van Europa naar de Far East even opgehouden wegens technische problemen. Op de Noordzeeterminal van PSA werd nog de importlading uit het Verre Oosten gelost, maar de containerreus voer toch nog met behoorlijk wat deklading van de alliantiepartners Hapag-Lloyd, Ocean Network Express (ONE) en Yang Ming door de Kieldrechtsluis, omdat het schip eerder al Rotterdam en Hamburg had aangelopen en daar had geladen.

Volgens de laatste planning zullen de herstelwerken aan boord van de ‘Sajir’ tegen 31 oktober voltooid zijn. Het schip zal dan in de vroege uurtjes de Waaslandhaven via de Kieldrechtsluis verlaten om te gaan laden aan de Noordzeeterminal. De laatste Europese aanloop van Southampton is nu voorzien op vrijdag 1 november, waarna het schip direct zal koers zetten naar de drie Chinese bestemmingshavens Yantian, Shanghai en Ningbo.

Stefan Verberckmoes