UECC bestelt vijfde lng-autoschip

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes

De Noorse rederij bestelde eerder dit jaar bij China Ship Building Trading en Jiangnan Shipyard Group al twee autoschepen met een capaciteit van 3.600 auto’s op tien garagedekken. Net als de in 2016 gebouwde ‘Auto Eco’ en ‘Auto Energy’ zullen de nieuwe schepen ook op lng kunnen varen, maar hun emissies zullen nog verder beperkt worden dankzij de installatie van batterijen aan boord. Van de twee opties die UECC in maart heeft genomen, wordt er nu een gelicht.

De ‘Auto Eco’ en ‘Auto Energy’ varen momenteel in de Baltische dienst die Zeebrugge met onder andere Malmö, Hanko en Sint-Petersburg verbindt. Het extra schip dat deze maand werd besteld en in 2022 in de vaart zal komen, is bestemd voor de Atlantic Service tussen Zeebrugge, Bremerhaven, Drammen, Southampton, Vigo en opnieuw Zeebrugge.

“Batterijen zijn een belangrijke stap naar een volgende duurzame generatie”, zegt Glenn Edvardsen, CEO van UECC. Ze worden tijdens het varen opgeladen en leveren energie tijdens het verblijf in de havens, die vragende partij zijn om de uitstoot daar te beperken. Tegen 2022 zal de vloot van UECC, een gezamenlijke dochter van NYK en Wallenius, voor ruim de helft uit ecovriendelijke car carriers bestaan.

Stefan Verberckmoes