Twee ‘overblijvers’ voeren toeslag in voor lading naar Australië

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes

CMA CGM onderhield tot voor kort een gezamenlijke dienst met Hapag-Lloyd vanuit Europa naar Australië via de eilanden in de Indische Oceaan. Het Frans-Duitse duo zette daarvoor veertien schepen met een capaciteit van 6.350 tot 7.323 teu in. De directe dienst concurreerde met de vergelijkbare Australia Express Service van MSC, waarin dertien schepen van 6.572 tot 8.819 teu voeren.

Beide diensten werden eind september samengevoegd tot een wekelijkse Nemo/Australia Express Service met veertien schepen van 8.073 tot 9.572 teu. Hapag-Lloyd doet niet meer mee en bedient Australië intussen net als de meeste andere grote carriers via transhipment in Singapore. Dat betekent dat CMA CGM en MSC nu de enige overblijvende carriers zijn die een wekelijkse rechtstreekse dienst tussen Europa en Australië aanbieden. De ‘MSC Pamela’ (9.200 teu) bood deze week de vierde afvaart van de gezamenlijke dienst vanuit Antwerpen (foto).

CMA CGM en Marfret hebben weliswaar nog een andere dienst naar Oceanië via Panama die op de bediening van de Stille Zuidzee gericht is, maar buiten het Nieuw-Zeelandse exportseizoen van kiwifruit heeft die PAD Service maar een veertiendaagse afvaartfrequentie.

Krachtenbundeling

Omdat de krachtenbundeling van CMA CGM en MSC heeft geleid tot een vermindering van de rechtstreekse capaciteit op het vaargebied, zegt MSC nu dat het een ernstig plaatsgebrek aan boord van de schepen verwacht bij de start van het piekseizoen. Ook de beschikbaarheid van lege containers kan volgens de rederij uit Genève problematisch worden. Daarom wordt in de eerste week van november een Peak Season Surcharge (PSS) ingevoerd, waarvan het bedrag overigens niet in de officiële aankondiging stond.

CMA CGM heeft deze week eveneens een piekseizoentoeslag aangekondigd voor alle exportlading uit Noord-Europa en het Middellandse Zeegebied naar Australië en Nieuw-Zeeland, die voorlopig voor onbepaalde tijd van kracht blijft. De Franse rederij zal vanaf 4 november 100 dollar per teu extra aanrekenen voor gewone containers en 150 dollar per teu voor reefercontainers.

Stefan Verberckmoes